Volvo levererar 70 helelektriska nollutsläppslastbilar i USA

Volvo i Nordamerika tilldelas 21,7 miljoner dollar i bidrag för att leverera 70 VNR-elektriska lastbilar i södra Kalifornien för regional godsdistribution och terminalhantering. US Environmental Protection Agency (EPA) Targeted Air Shed Grant Program tillhandahåller 20 miljoner dollar i finansiering, kompletterat med 1,7 miljoner dollar från South Coast Air Quality Management District (South Coast AQMD) till laddningsinfrastruktur för att förbättra luftkvaliteten i regionen.

Prenumerera


Tilldelningen möjliggör USA: s största kommersiella sjösättning av batterielektriska klass 8-lastbilar, vilket är den tyngsta fordonsklassen.

Volvo kommer att leverera de EPA-finansierade VNR Electric-lastbilarna till södra Kaliforniens flottoperatörer med början 2021 till och med tredje kvartalet 2022, vilket möjliggör minst ett helt års verksamhet vid slutet av projektperioden 2023. Meddelandet kommer samtidigt som Volvo närmar sig den officiella kommersiella lanseringen av sin nordamerikanska VNR Electric-lastbilsmodell senare i år.

Volvo kommer att ta de bästa lärdomarna frånVolvo Lights (Low Impact Green Heavy Transport Solutions) -projektet, som är ett samarbete med South Coast AQMD och 13 andra organisationer, för att utveckla en helhetsplan för att framgångsrikt introducera batterielektriska lastbilar och utrustning i marknaden i stor skala.

Kombinerat med de andra 25 lastbilsintroduktionerna genom Volvo Lights-projektet, har Volvo åtagit sig att leverera nästan 100 VNR-elektriska lastbilar till regionen för utsläppsfria godstransporter.

De 70 Volvo VNR Electric-lastbilarna som finansieras genom detta anslag, förväntas ge livsvariga utsläppsminskande fördelar på över 152,63 ton NOx, 1,317 ton PM2,5 och 53 160 ton koldioxid. Som en del av projektet kommer South Coast AQMD att leda ett dataanalysarbete för att utvärdera den fulla bredden av utsläppsminskningsmöjligheter som batterielektriska lastbilar ger.

Volvo kommer också att samla in distributionsdata för att ytterligare förfina data kring de totala ägandekostnaderna, inklusive faktiskt fordonsunderhåll och bränslekostnadsbesparingar – vilka kan bli ännu lägre i kombination med till exempel subsidier för bränslen med låg koldioxidpåverkan.

Lärdomar från detta projekt gör det möjligt för Volvo att finjustera produktionen vid fabriken i New River Valley i Virginia, vilket möjliggör sömlös integrering av VNR Electric-lastbilsmodellen i tillverkningsprocessen för optimerad kvalitetsproduktion.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-28 09:33
Kategori: Nyheter
Taggar: