Anna Olofsson på Erikssons Åkeri i Tomelilla är en av tolv chaufförer som kör ellastbilarna. Foto: Emil Malmberg

Nu rullar Einrides el-lastbilar ut i skytteltrafik

Första flottan med el-lastbilar rullade idag den 1 oktober klockan 06.00 ut i full drift i Skåne och Småland. Bakom trafiken står Oatly och Einride. Oatly blir därmed ett av världens första företag att elektrifiera och digitalisera sina varutransporter. Erikssons Åkeri i Tomelilla AB kör fordonen.

Simon Broadbent, Supply Chain Director på Oatly, säger att hållbarhet är utgångspunkten för allt de gör.
– De nya transporterna är ett viktigt steg i att visa att nya, innovativa lösningar faktiskt går att genomföra. Att gå över till eltransporter minskar vårt klimatavtryck med 87 procent på de här sträckorna, säger han.

Einride står för plattformen som samordnar och planerar hela logistikkedjan. Chaufförerna i lastbilarna kommer från ett av Skånes största åkerier, Eriksson åkeri i Tomelilla AB som kommer att stå för bemanningen, service, underhåll och personalplanering. Fordonen kommer från DAF i Storbritannien och elmotorerna är byggda av Emoss i Holland.

250 ton mjölk ska flyttas varje dygn och 12 nyutbildade chaufförer kör i 3-skift sju dagar i veckan med fyra fordon. Enligt Einride säger chaufförerna att fordonen är 90 procent tystare och mjukare att köra än de konventionella fordonen.

VBG onspot

Trafiken kommer alltså att pågå dygnet runt mellan Oatlys fabrik och lager i städerna Helsingborg, Landskrona och småländska Tingsryd. Parallellt tittar de på att utveckla samarbetet på andra sträckor, både i Europa och USA.
– Det finns en myt om att el-lastbilar inte klarar tunga vikter. Får bara el-lastbilar stöd av intelligent mjukvara, är tunga laster och långa sträckor fullt möjligt redan idag, säger Robert Falck, vd Einride.

Teknikplattform gör el lönsam, men tekniken i elmotorer och batterier är inget nytt. Utmaningen för el-skytteln har istället varit att samordna el-transporterna med en teknisk plattform för att bli effektiva och lönsamma.

Robert Falck igen.
Vår plattform kommer att koordinera alla detaljer i transporten i realtid. Det är bara då som el-lastbilarna kan konkurrera med diesel. Vi mäter minut för minut allt från bil, chaufförer, pallar, lastplatser, vägval och laddningsställen. Mjukvaran är en vattendelare. Bara så kan el-lastbilar bli smarta och lönsamma på riktigt, säger han.

Daf

Laddstationer är en nyckelfråga. För att ladda batterierna vid exakt rätt tidpunkt, vilket gör batterierna mer hållbara och klimatvänliga, har Oatly investerat i flera egna laddningsstationer. Stationerna är nu klara på två av tre lastplatser. Eftersom laddstationen i Tingsryd är försenad, kommer el-lastbilarna att stanna i Markaryd och ladda vid en publik laddstation.

Oatly vill ligga i framkant i hållbarhet i alla delar av företaget för att minska våra koldioxidutsläpp, även i logistik.
– Vi har länge utmanat normer inom livsmedel och gör det nu också på vägarna, säger Simon Broadbent på Oatly.

Fakta:
– Vikt lastad: 42 ton
– Snittstärcka: 25 mil
– Ton last/dygn: 250
– Koldioxidbesparing/år: 450 ton

Hultsteins

Foto: Emil Malmberg
Foto: Emil Malmberg

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-01 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 Einride Ellastbilar Erikssons Åkeri Oatly