Mack Trucks levererar elektrisk lastbil till Republic Services

Volvokoncernens dotterbolag Mack Trucks, har överlämnat en Mack LR Electric till det amerikanska återvinningsföretaget Republic Services för att påbörja krävande tester i verklig driftsmiljö. Testerna ska ge mer kunskaper för att ytterligare förbättra lastbilen då Mack planerar att öppna orderboken för denna modell under fjärde kvartalet 2020, med produktionsstart i början av 2021. Mack och Republic tillkännagav överlämningen under ett virtuellt pressevent på Macks huvudkontor i Greensboro, North Carolina, USA.

Jonathan Randall, Mack Trucks senior vice president för nordamerikansk försäljning och kommersiell verksamhet.
– Mack Trucks är väldigt glada över att Republics absolut första helelektriska sopbil är en Mack LR Electric. Lastbilen har flera fördelar såsom nollutsläpp av växthusgaser och tystare framdrivningssystem och vi ser fram emot att samarbeta med Republic för att möta deras affärsbehov genom denna elektriska lastbil, säger han.

Republic Services är en amerikansk industriledare inom återvinning och avfall. Republic kommer att testa LR Electric-modellen under en av deras rutter för återvinningsinsamling i ett bostadsområde i Hickory, North Carolina. Modellen kommer att utvärderas på dess räckvidd, funktionalitet och nyttolastkapacitet.

Med en helelektriskt integrerad drivlina är Republics Mack LR Electric utrustad med två elektriska motorer med en kombinerad kraft på 536 hästkrafter. Drivlinan levererar 4051 lb.-ft. vridmoment tillgängligt från noll varvtal som matas genom en tvåväxlad Mack Powershift-växellåda och Macks egna S462R 46,000-pound bakaxlar. Lastbilen har fyra NMC-litiumjonbatterier (Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide) som laddas via ett 150 kW, SAE J1772-kompatibelt laddningssystem. Alla tillbehör är elektriskt drivna genom 12V-, 24V- och 600V-kretsar.

Nokian

Republics LR Electric har en Heils Command-SST, en automatisk sidolastare för avfall optimerad för nästa generations elektriska sopbilar. Command-SST kännetecknas av en stark men lätt konstruktion som maximerar transportkapacitet utan att tumma på prestandan. Dess effektiva hydraulsystem drar bara ström när det behövs, vilket förlänger batteriets liv. Ett unikt kännetecken är ASL-armen som ger plats vid ramstången åt batterier eller andra extrakomponenter.

Nokian

Med en bulldog i koppar som symboliserar den helelektriska drivlinan kommer LR Electric att byggas på Mack Trucks Lehigh Valley Operations (LVO) i Macunige, Pennsylvania där alla Macks tunga lastbilar för Nordamerika och export monteras.

Liksom för alla LR-modeller kan kunder som köper LR Electric välja sin utrustningskaross från ett antal tillverkare, så att de kan skräddarsy lastbilen efter deras specifika applikation. Kunderna kan välja mellan samma konfigurationer för förar- / passagerarsidan, sittplatser och dörralternativ som erbjuds på den dieseldrivna LR-modellen. Dessutom gjordes minimala ändringar av mätare och instrumentering, så att Mack kunde överföra den ergonomiska förardesignade LR-hytten.

LR Electric kommer att övervakas av Mack GuardDog® Connect, Macks proaktiva telematiklösning som övervakar fordonsprestanda och hjälper kunder att undvika oplanerad stilleståndstid. LR Electric kommer också supportas av Macks omfattande återförsäljarnätverk.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-07 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: