Foto: Scania

Scania blåser nytt liv i ”hästkraftsracet” med 770-hästarsmotor

Scania presenterar fyra nya V8-motorer och drivlinor som enligt lastbilstillverkaren kan ge bränslebesparingar på upp till sex procent. Motorerna finns att få med 530, 590, 660 och 770 hästkrafter. Även ett nytt växellådsprogram ser dagens ljus.

Scania skakar liv i det så kallade hästkraftsracet igen. Detta genom att lansera en ny serie V8-motor där den starkaste presterar hela 770 hästar i DC16 123-motorn. Den kommer med andra ord att ersätta den tidigare toppversionen på 730 hk.

Genom att skala bort vissa tunga komponenter och förenkla andra har vikten kunnat sänkas med upp till 75 kilo jämfört med företrädaren. En annan nyhet är att 770 hk-motorn har en kullagrad turboenhet med fast geometri i stället för traditionella bussningar vilket förbättrar motorresponsen.
– De nya grenrören ger en liten extra fördel, berättar Göran Lindh. De är inte bara lättare och effektivare men bidrar även till det karaktäristiska V8-ljudet, det typiska ”bludder” som så många av Scanias kunder och V8-fans uppskattar. Det ökar inte ljudnivån i sig utan det handlar om hur avgaserna, tack vare att tändföljden, tillåts kollidera i grenröret på utvägen, säger Göran Lindh, chefsingenjör för Scanias V8-motorer.

Lastbilstillverkaren skriver i ett pressmeddelande att den nya serien V 8:or inte bara erbjuder ”rekordhög effekt utan även väsentligt förbättrad bränsleeffektivitet. Totalt kan besparingen uppgå till sex procent under rätt förhållanden.”.

Bränslebesparingar i den storleksordningen gör självfallet stor skillnad, både långsiktigt för klimatet och här och nu för åkeriet, skriver Scania.

Att motorerna blivit så pass mycket snålare förklaras genom omfattande finjusteringar och utvecklingsinsatser från Scanias ingenjörer. Det handlar om teknik i framkant för att utveckla förbränningsmotorerna.

Bland dessa – som möjliggjorts genom 70 nya komponenter – återfinns minskad intern friktion, högre kompression, förbättrat efterbehandlingssystem och ett nytt effektivare motorstyrsystem.
– En typisk lastbil i fjärrtrafik i Europa kör cirka 150 000 kilometer om året. En rimlig besparing i länder där längre och tyngre lastbilsekipage tillåts är 3 000 – 4 000 liter per år för en lastbil med vår nya V8 – en fantastisk prestation i alla avseenden, säger Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales and Marketing.

Daf


Det mest spektakulära och
det som tilldrar sig mest intresse är den toppresterande motorn på 770 hk och 3700 Nm. Det är sannolikt den kraftfullaste, seriebyggda lastbilsmotor som tillverkas, menar Scania.

Var och när behövs all denna kraft?
– Den är givetvis inte för alla och envar men vi ser en ökad efterfrågan för lastbilar som kan hantera bruttovikter på 60 ton eller mer, särskilt för kombiekipage. Det snabbaste sättet att öka transporteffektiviteten är genom längre och tyngre lastbilsekipage. Den ökade bränsleförbrukningen för tyngre lastbilar kompenseras genom ökad lastkapacitet. Det ger en gynnsam CO2/ton-kalkyl och dessutom finns möjlighet att köra din Scania V8 på förnybara biobränslen, säger Alexander Vlaskamp.

Scania presenterar även ett nytt växellådsprogram som efter hand kommer att ersätta alla dagens automatiserade Scania Opticruise-lösningar. Den första växellådan i det nya programmet, G33CM, kopplas till uppdaterade V8:or och Scania högeffekt 13-litermotorer på 500 och 540 hk.

Växellådan är cirka 60 kilo lättare än Scanias nuvarande växellådor. Huset är helt i aluminium och med något mindre format än sina föregångare. Den är dessutom tystare. Den genomsnittliga bullerminskningen är upp till 3,5 dB, en avsevärd reduktion med tanke på att decibelskalan är logaritmisk, förklarar Scania.

Scanias ingenjörer har anammat en ny syn på backning. I de flesta växellådor åstadkoms backning genom att ett separat kugghjul får huvudaxeln att rotera i motsatt riktning. I det nya programmet används i stället planetväxeln, den låses för att åstadkomma motrotationen.

VBG onspot


Denna lösning ger möjlighet
att ha åtta växlar i backläge. Och det kan gå undan när du ska backa, hastigheter upp till 54 km/tim (kundval) beskriver Scania. Detta, menar man, är särskilt användbart exempelvis när tippbilar behöver backa längre sträckor, som i tunnlar på vägbyggen.

Oljebytesintervallen har avsevärt förlängts tack vare högre noggrannhet och genom större oljefilter och högkvalitetsolja.

Scanias nya växellådsprogram kommer med ett stort antal nyutvecklade och smarta lösningar för kraftuttag som uppfyller de otaliga, mångskiftande behov av kraftuttag som lastbilskunder har.

Ett helt program med nio olika kraftuttag kommer att finnas tillgängligt, samtliga kännetecknas av bättre prestanda, minskade släpförluster och stor flexibilitet genom moduluppbyggnad.

EG-kraftuttagen drivs direkt från en sidoaxel och trycksmörjs från växellådan. Det nya gränssnittet på växellådan med en smörjport innebär att den kan driva även tyngre utrustning som hydraulpumpar.

EK-kraftuttagen (svänghjulsdrivna) kommer att bestå av en separat enhet monterad mellan motorn och växellådan. Fyra olika utväxlingar blir tillgängliga och kan monteras i tre olika lägen.
– Allt som allt har vi fullt fog för att vara övertygade om att vårt nya växellådsprogram representerar den bästa lösningen ihop med våra kraftfulla motorer, säger Alexander Vlaskamp.

Scania har investerat över 400 miljoner euro i det nya programmet för att stärka sin premiumposition, skriver man i pressmeddelandet.

Proffs återkommer i ämnet lite längre fram när vi fått möjlighet att titta närmare på nyheterna.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-28 11:51
Kategori: Nyheter
Taggar: 770 hk Opticruise Produktnyheter Scania V8