V8

Listar alla artiklar taggade med: V8

Svetsab vann tvisten om varumärket V8

Den två år långa tvisten mellan Svetsab och Scania om varumärket V8, är nu över. Svetsab avgick med segern och nu måste Scania betala Svetsab:s rättegångskostnaderna som uppgår till flera miljoner.

Scania blåser nytt liv i ”hästkraftsracet” med 770-hästarsmotor

Scania presenterar fyra nya V8-motorer och drivlinor som enligt lastbilstillverkaren kan ge bränslebesparingar på upp till sex procent. Motorerna finns att få med 530, 590, 660 och 770 hästkrafter. Även ett nytt växellådsprogram ser dagens ljus.

Ny bok om Scanias V8 som fyller 50 år

I samband med att Scanias legendariska V8-motor firar jubileum, lanseras nu boken ”Scania V8 fyller 50 år, 1969 – 2019”. I boken finns allt du behöver veta, och lite till, om en av Sveriges mest framgångsrikaste industriprodukter genom tiderna.

Svempa och Strands Lighting Division

Svempa i samarbete med Strands Lighting Division. Legendaren fortsätter att inspirera. 80-åriga Sven-Erik "Svempa" Bergendahl är aktuell med ytterligare ett exklusivt lastbilsbygge. På Trailer Trucking Festival visade han upp det pågående projektet ”Frostfire” där all belysning kommer från Strands Lighting Division.

Scania återupptar tillverkning och försäljning av V8

Scania har påbörjat den krävande processen att återuppta produktionen av tidigare beställda V8-lastbilar samt industri- och marinmotorer. En utdragen strejk vid en av Scanias främsta leverantörer av gjutgods, tvingade företaget att tidigare i år införa leverans- och orderstopp.

Leverans- och försäljningsstopp av Scanias V-8:or

En långvarig strejk hos en av bolagets viktiga leverantörer av gjutna motorkomponenter har lett till att Scania inte kan leverera drygt 2 000 lastbilar som beställts med V8-motorer. Även försäljningen av industri- och marinmotorer påverkas.

Motornyhet:

Scania V8:a Euro 6 – för biodiesel

Scania adderar nu ytterligare ett miljöalternativ till sin palett med Euro 6-certifierade lastbilsmotorer. En 16-liters 580-hästars V8-motor som nu finns att beställa i ett utförande för upp till 100 procent bio­dieseldrift (EN 14214) ihop med R-serien. Scania har därmed fem olika motorer för biodieseldrift i sitt program, i ett effektspann från 320 till 580 hästkrafter.