Trafikpoliserna Richard Karlsson (t. vä.) och Peter Ban har inga svårigheter med att fylla sina arbetsdagar. Trafikpoliserna Richard Karlsson (t. vä.) och Peter Ban har inga svårigheter med att fylla sina arbetsdagar.

Sommar i Helsingborg: 8000 lastbilar – två trafikpoliser

Semestertrafiken flyter på ute på motorvägen. Lastbilstrafiken är i princip lika intensiv nu som under årets övriga veckor. Personbilstrafiken är något tunnare – men å andra sidan rullar den på med en högre genomsnittshastighet. Trafikpoliserna är inte många i normala fall. När vi besöker Helsingborgspolisen, är de två till antalet. Att dessa båda inte har brist på sysselsättning är troligtvis knappast något som behöver påtalas.

Två trafikpoliser har under de senaste månaderna sagt upp sig för att gå i förtidspension. En har flyttat till en annan region. Två av Helsingborgs bilinspektörer har dessutom gått i pension.
– Några är föräldralediga och någon är sjukskriven. Ett par andra har satts på administrativa jobb och en del har semester. Vi är två trafikpoliser i tjänst, ingen bilinspektör. Så har det varit i två veckor nu, förklarar trafikpolis Richard Karlsson.

Han låter inte speciellt uppgiven. Snarare luttrad.
– Så ser det ut. Och där ute rullar det lika många lastbilar som under årets övriga veckor, tillägger han och pekar ut på motorvägen, E6 vid Långeberga kontrollplats.

”Lika många lastbilar” betyder i runda slängar runt 8 000 ekipage per dygn. Som den trogne Proffsläsaren känner till är otillåtna cabotage vardagsmat i Helsingborgsdistriktet. Men nu är det ett antal veckor sedan det senaste cabotageärendet rapporterades till Transportstyrelsen. Av förklarliga skäl.


Richards kollega,
Peter Ban, kör civil polisbil. Även om hans ambition är att plocka in lastbilar för kontroll till kontrollplatsen, kan han inte blunda för det faktum att tempot på personbilstrafiken har ökat.

När Peter patrullerar motorvägen blir han plötsligt omkörd av en silverfärgad, norskregistrerad BMW. Han startar en mätning och efter en knapp kilometer kan han konstatera att det gick rejält mycket för fort.
– Drygt 181 km/tim, berättar han.

Bakom ratten i BMW:n sitter en polsk medborgare. På passagerarsidan sitter hans kompis, även han polack men med adress i Norge – och tillika fordonets ägare. Ärendet kunde ha gått snabbt. 4 000 i böter och omhändertaget körkort.
– Men föraren kunde inte uppvisa något körkort, det säger han att han har tappat för några dagar sedan, förklarar Peter.

Från 180 till noll på några sekunder. Färjan i Ystad avgår till Polen om 1,5 timme. Det gjorde den troligtvis – men utan BMW:n.

Uppskattningsvis drygt tre timmars arbete fick Peter Ban lägga ner på den fartglade polacken innan ärendet kunde avslutas vid vägkanten.
– Nu väntar avrapportering så den här dagen lär ju gå åt till det här, konstaterar Peter.

Svensk trafikpolis har idag ingen möjlighet att på ett enkelt och snabbt sätt kontrollera om en utländsk förare har ett giltigt körkort. Enligt vad tidningen Proffs erfar så vill varken Polismyndighetens ledning eller Transportstyrelsen vara med i det europeiska samarbete som många andra EU-länder har vad gäller att komma åt varandras körkorts- och fordonsregister.
– Om vi hade haft möjlighet att komma åt, i det här fallet, Polens körkortsregister så hade ärendet kunnat avslutas betydligt snabbare, menar Peter Ban.

Innan BMW:n dök upp hann Peter och Richard dock med att kontrollera ett litauiskt trailerekipage.
– Trailern är lastad med postpaket på väg till Finland, det ser ut som att de har lastat med hjullastare, flikar Richard Karlsson in.

Och att det råder kaos på flaket är tämligen ”självmarkerande”. Kapellet buktar ut rejält på båda sidor och när föraren öppnar upp sidorna, rasar flera paket ut på marken. Ett dessutom märkt med ”glas-symbol”.

Självlossande trailer. Flera kollin dunsade i asfalten när föraren drog undan kapellet.

Farligt gods med tydliga riktningspilar ligger på fel håll. Platta kartonger, stora och små lådor, däck. Allt i en salig röra. I sin iver att rätta till lasten, kliver föraren runt uppe på godset. Vi funderar på hur kombinationen datorskärmar och glas plus 100 kilo chaufför stämmer överens med postföretagets marknadsföring – foto på ett postpaket med texten ”Detta är Sveriges viktigaste paket”. Å andra sidan skulle ju godset som sagt till Finland…


Chauffören har inte
lastat själv. Den plomberade trailern har han kopplat färdiglastad på en postterminal i Danmark. Även om lastsäkring är ett strikt föraransvar så har vare sig han eller speditören som äger trailern haft någon möjlighet att påverka själva lastningen.

Pilarna på godset märkt ”UN3091” ska peka uppåt, inte framåt förklarar Richard Karlsson.

Någon timme senare har den svenska staten fått in 4 750 kronor på kontot och transporten kunde fortsätta – efter att föraren med handkraft stuvat om stora delar av lasten samt satt kapellbrädorna på plats där de borde ha suttit från början.

Innan det är dags för Richard att hämta och lämna ett par polismotorcyklar på verkstaden, hinner han med att göra ytterligare ett par ”tunga” kontroller.
– Några småfel hittade jag, inga stora saker, summerar han.

8 000 lastbilsekipage per dygn. Två poliser. En snabb polack och en knapp handfull tungkontroller. Så såg dagen ut i Helsingborgsdistriktet under torsdagen.

Det är svårt att inte höra politikernas ord ”Vi prioriterar ordning och reda på vägarna” eka i skallen när vi sätter oss i bilen för att köra hem till redaktionen…

Här ligger postföretagets ”viktigaste paket”. Lite skämtsamt kan man ju fundera över hur man behandlar paket som man anser inte är lika viktiga…

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-24 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Fortkörning Helsingborg Lastsäkring Semestertider Trafikpolisen