Stefan Hirsch, enbilsåkare från Helsingborg. Foto: Heidi Bodensjö Stefan Hirsch, enbilsåkare från Helsingborg. Foto: Heidi Bodensjö

Röster från vägen:

Mobilitetspaketet bra, men misstro till att kontrollerna kommer på plats

EU:s mobilitetspaket har äntligen röstats igenom, men inte alla svenska förare vi talade med kände till detta – eller ens att det fanns något mobilitetspaket. Detsamma gällde de utländska förarna vi talade med. Men de som visste, tyckte det var bra. Utländska fordon ska inte vara här permanent, förarna ska ha svensk lön om de arbetar här och speditörerna måste kontrolleras mer, var några av synpunkterna.
Dan Persson vill se lika villkor på vägarna och tycker det är bra att mobilitetspaketet röstats igenom. Foto: Heidi Bodensjö
Dan Persson vill se lika villkor på vägarna och tycker det är bra att mobilitetspaketet röstats igenom. Foto: Heidi Bodensjö

Mobilitetspaketet har röstats igenom och ska nu implementeras i EU:s medlemsländer. Vi frågade chaufförer om vad de tycker om mobilitetspaketet. Det är lätt att tro att alla svenska förare känner till mobilitetspaketet, men så är det inte. Flera svenska förare hade inte alls hört talas om det.

Några svenska förare som ville vara anonyma, tyckte förvisso att det var bra att EU lyckats nå en överenskommelse, men att det borde varit tuffare förändringar. Fordonen borde återvända hem mycket oftare än var åttonde vecka.
– En internationell transport börjar och slutar i hemlandet, sade en av dem.
Kombidirektivet tyckte de borde skrotas helt eller så ska svenska fordon ta över den sträcka som ska köras i Sverige.
– Jag förstår inte varför en massa utländska dragbilar ska ligga och dra den typen av transporter här, sade en annan förare.

Stefan Hirsch var tidigare åkare med tre fordon i Tyskland. Sedan 15 år tillbaka bor han i Sverige och är enbilsåkare. Han säger att han skulle kunna prata i timmar om hur det ser ut på våra vägar idag och därför tycker han det är bra att mobilitetspaketet gått igenom.

Han säger att det i Helsingborg finns mängder av förare från östra Europa som stannar under längre tider.
– Många verkar inte ha en aning om vad de sysslar med. De är som praktikanter i början och det drabbar oss alla. Inte minst medan de ska lära sig rutinerna i hamnarna. Kan man inte förstå instruktioner och vägledning, skapar det väntetider. Och när de väl har lärt sig rutinerna, ja då är det dags att byta ut dem mot nya förare som ska börja om, säger han.
Här kan det skärpta utstationeringsdirektivet komma att spela roll.

Han menar också att många förare från öst inte känner till vad som gäller, vilka rättigheter de har och skyldigheter, men ansvaret ligger högre upp, tycker han.
– Kontrollerna borde kanske inte ha så stort fokus på förarna. Kanske det är speditörerna man borde kontrollera mer? Det är de som dumpar priserna och är orsaken till att alla dessa låglöneförare är här, avrundar Stefan Hirsch.

 

Dan Persson från Helsingborg har kört i fyra år. Det är svårt att hålla koll på allt om mobilitetspaketet. Han är dock nöjd med att det har röstats igenom.
– Det ska vara lika villkor på vägarna och fordonen ska inte vara kvar i landet hela tiden, säger han.

Peter Smit är inne på sitt 28:e år som chaufför och tycker det är viktigt med bra kör- och vilotider.
– Återvändandekravet för fordonen är också bra liksom ”cooling-off”-perioden på fyra dygn efter avslutade cabotagetransporter. Då kan bilarna inte bara lämna Sverige, köra in i Norge och nästa dag tillbaka hit igen och fortsätta med cabotagetransporter, säger han.

Något samtliga förare vi talar med har gemensamt, är misstron till att den nödvändiga kontrollapparaten tillsammans med all ytterligare personal det kommer att krävas för att genomföra mobilitetspaketet, kommer på plats inom överskådlig tid. På frågan om vilket tidsperspektiv de ser, talar de om lång tid upp till många, många år.

Vi talade även med ett antal utländska förare av trailerekipage från östra Europa. Säkert är det så att väldigt många östeuropeiska förare känner till mobilitetspaketet, men dem vi träffade just då gjorde det inte. Ett par förare kunde vi inte alls kommunicera med på något språk och en förare förklarade att han inte fick tala med media.

För att få dessa förares synpunkter, kommer vi att göra ett nytt försök senare.

Peter Smit har kört i många år och tycker återvändandekravet för fordonen är bra. Foto: Heidi Bodensjö
Peter Smit har kört i många år och tycker återvändandekravet för fordonen är bra. Foto: Heidi Bodensjö

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-16 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage EU Mobilitetspaketet Utstationeringsdirektiv