Samarbetet ger även kompetenshöjning och närmare samarbete mellan regionerna. "Risken att åka fast ökar för varje dag", säger insatsledare och trafikpolis Björn Thunblad. Samarbetet ger även kompetenshöjning och närmare samarbete mellan regionerna. "Risken att åka fast ökar för varje dag", säger insatsledare och trafikpolis Björn Thunblad.

Insats med flera yrkestrafikgrupper gav resultat

Svensk dragbil i beslag - föraren övernattade i trailern

Manipulerade färdskrivare, ingen färdskrivare, ADR-brister, fortkörningar och okunskap var något av allt det yrkestrafikgrupperna mötte under sina gemensamma kontrolldagar förra veckan. Det blev både klampningar och beslag.

Den 22-24 juni genomfördes stora kontroller i Eskilstuna, Västerås och Nyköping där runt trettiotalet bilinspektörer och trafikpoliser från Kalmar, Linköping, Nyköping, Västerås, Uppsala, Hudiksvall och Sandviken, deltog. Fokus låg på yrkesmässig trafik. Samarbetet handlar inte enbart om brottsbekämpning utan även om kompetensutveckling och utökat samarbete mellan regionerna. Yrkestrafikgrupperna får allt fler verktyg och blir allt vassare.
– Risken att åka fast ökar för varje dag. De som fuskar skapar osund konkurrens och potentiellt farliga förare, säger insatsledaren trafikpolis Björn Thunblad i Eskilstuna.

Under de tre passen kontrollerades över 70 lastbilar jämte andra fordon varav ett tiotal färdskrivare var manipulerade eller på annat sätt felaktiga. Björn Thunblad lyfter upp ärenden som stack ut i mängden. Under nattpasset då man befann sig på E20 där riksväg 55 ansluter, togs under småtimmarna ett helsvenskt trailerekipage in.

Färdskrivaren visade att föraren hade haft rast i en och en halv timme trots att han hade kört från Norrköping.
– Han hade ingen bra förklaring till detta, så vi tog dragbilen i beslag, säger Björn Thunblad.
Trailern ställdes av och föraren valde sedan själv att övernatta i trailern. Beslaget av dragbilen kommer att bestå medan man gör vidare undersökningar av utrustningen.

Oavsett fokus för kontrollerna, kan polisen inte blunda för andra förseelser. När de hörde ljudet av en personbil, en BMW, insåg de att det gick ”ruggigt” fort. Närmare bestämt 243 km/h på E20.
– Det lät som om det kom ett flygplan. Och där kom den i full karriär. Det var bara att kasta sig i bilen, slå på blåljusen och ropa till de andra på kontrollplatsen att slå på allt vad blåljus de hade. När föraren såg det blåa skenet mot himlen, valde han att bromsa ner, säger Thunblad.
Körkortet omhändertogs. Skrämmande nog fanns det även två passagerare i bilen som nyligen köpts av den unge mannen.

Under passen i Nyköping på E18 vid Västerås, fann de bland annat en bulgarisk dragbil som hade en analog färdskrivare trots att den måste vara utrustad med en digital dito.
– Den klampade vi på plats. Det är en teknisk klampning där ingen tidsbegränsning finns. Färdskrivaren måste bytas innan fortsatt färd.
Den 28 juni stod ekipaget fortfarande klampat. Thunblad säger vidare att föraren av dessutom inte kunde uppvisa mer än en och en halv timmes körning innan stoppet.
– Han sade att han kört från Ödeshög och att det var den enda körningen han hade gjort, men eftersom han kunde vissa en fraktsedel på inkommande last, kunde vi inte gå på cabotage, säger han.

En utländsk lätt lastbil med släp hämtades in. Den saknade färdskrivare, något den med aktuell kombination måste ha.
– Där fick de ställa av släpet, säger han.
Att framför fordon utan färdskrivare när sådan krävs, ger böter om 4 000 kr. De fann även en lastbil som hade en obesiktigad färdskrivare som blev klampad på platsen.
– En obesiktigad färdskrivare kan bli mycket dyrt och klampningen har inte heller här någon tidsbegränsning, säger Thunblad.
4 000 kronor i böter fick även föraren som körde tung lastbil utan hastighetsregulator.

Det gjordes många vägningar av både tunga och lätta fordon som resulterade i en del överlaster där axeltrycket blivit för högt.
– Även om lasten inte är för tung, måste den placeras rätt i lastutrymmet, säger Thunblad.
Man kontrollerade även farligt godstransporter varav en saknade tätning för brunnar, brandsläckarna var inte lättåtkomliga och felaktiga skriftliga instruktioner medföljde transporten.

Det är mycket vanligt att det körs för fort, även med tunga fordon. Brister i kör- och vilotiderna är också mycket vanligt.
– Det verkar vara en del som glömmer att undantagen som rått under pandemin är förbi. Andra får man intrycket av att det inte kan kör- och vilotidsreglerna alls, säger han.

Ett ekipage kördes på dubbla förarkort vilket var positivt att man fick stoppat.
– Vi hade också en där vi misstänkte dubbla förarkort, men vi kom inte hela vägen i mål, säger han.
Även om insatsen riktades mot tunga fordon, gjorde man ett pass i Nyköping riktat mot hastighet.
– Under det passet förlorade 13 förare av lätta fordon körkortet, avrundar Björn Thunblad.

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-29 16:09
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Körkortsindragning Manipulerad färdskrivare Överlast Polisen Trafikpolis Yrkestrafikgruppen