Zarko säger att man inte alltid kan lita på att den angivna vikten på fraktsedeln stämmer. Foto: Heidi Bodensjö Zarko säger att man inte alltid kan lita på att den angivna vikten på fraktsedeln stämmer. Foto: Heidi Bodensjö

Proffs frågade förare:

Borde fler hållas ansvariga när lätta lastbilar överlastas?

Vi gav oss ut för att intervjua svenska förare, i svenska lätta lastbilar i nationell trafik för att höra deras åsikt om överlast och vem som har, eller borde ha, ansvaret när det blir fel. Det var svårare än väntat att hitta chaufförer som ville bli intervjuade och vid ett tillfälle blev stämningen dålig.
Remiga kör servicebil.
Remiga kör servicebil. "Chauffören måste våga säga nej till överlast", säger han. Foto: Heidi Bodensjö

Lätta lastbilar förekommer ofta i våra artiklar när de varit överlastade, både svenskregistrerade sådana med förare folkbokförda i Sverige samt helt utländska ekipage och förare. Vem har, eller borde ha ansvaret när det blir överlast, ville vi fråga chaufförerna.

Förutom lastvikten, är vilotidsboken något man har olika åsikter om. Några tycker den är onödig eftersom det i praktiken går att skriva vad som helst. Andra undrar varför man ska skriva i den när polisen inte kontrollerar den sedan. Och visst händer det att man har glömt ta med vilotidsboken fast det kan landa i böter. Och så finns det förare som tycker det är bra med vilotidsboken.

Det var alltså svårt att hitta förare som ville ställa upp ens på en kort intervju. Inte bara föra att de var obekväma med det, utan även för att de inte hade tid, särskild de som körde distribution lokalt, något som kan vara stressigt.

Några förare ville svara på frågor, men endast anonymt. Som ”Peter” till exempel. Han lyfte chaufförens huvudansvar.
– Här i Helsingborg har vi det enkelt eftersom vi har en fordonsvåg att tillgå. Dit kan man köra och ”väga in” och sedan vet man hur mycket man kan lasta. Jag har aldrig blivit tvingad att lasta för mycket, säger han.
Även om han inte har blivit tvingad, finns det andra som kan bli det och då är det bra om ansvaret kan delas även av transportbeställaren, menade han.

Zarko har kört lätt lastbil på lite längre sträckor inom Sverige sedan ett år tillbaka och trivs med yrket. Har du koll på hur mycket du får lasta på just detta fordon?
– Jag får lasta cirka 900 kilo och jag måste räkna in min egen vikt också i detta, säger han.
Det är lätt att överlasta, säger han och tycker att polisen alltid är ”på hugget” när det gäller lätta lastbilar.

Är det bara chaufförens ansvar när det blir för tungt?
– Chauffören har det yttersta ansvaret, men företagen har också ett ansvar, exempelvis att uppgifterna på fraktsedlarna är korrekta. Det händer inte sällan att vikten inte stämmer och att de lastat mer än det står och då ska även företagen ha ett ansvar, säger han.
Han berättar att han vid ett sådant tillfälle hade 100 kilo för mycket och fick böter, men där gick företaget in och tog en del av summan.

Remiga har kört både tung och lätt lastbil i fem år och sedan ett år kör han en servicebil. Den är utrustad med verkstad och han lastar inget gods. Är det endast chaufförens ansvar att vikten är rätt? Även om han blir pressad?
– Chauffören har huvudansvaret och måste våga säga nej till att lasta för mycket, säger han.
Han tycker inte det är så mycket kontroller. Under de fem år han har kört, har han kontrollerats endast ett par gånger.

I sitt hemland körde Yassim tung lastbil i 4 år, men sedan han kom till Sverige har han det senaste året kört lätt lastbil och trivs med arbetet. Han har koll på vad han får lasta.
– Inte mer än 5-600 kilo och ingen har bett mig lasta för mycket. Det hade jag ändå inte gått med på, säger han.
Han har ännu inte varit med om en poliskontroll, men tycker att även om föraren har huvudansvaret för fordonet, kan det finnas tillfällen då även företagen måste ta en del av det ansvaret.

Dagens intervjuer avslutades på ett något obehagligt sätt för vår del. Vi ser en chaufför som håller på att lasta sin lätta lastbil med truck och vi går fram. Viss språkförbistring uppstår tills han förstår vad vi vill göra. Han tvekar lite, men kanske kan intervjuas när han ställt på pallarna.

Då kommer två män ut och stämningen blir negativ. De undrade vad vi ville, men någon språkförbistring hann inte uppstå eftersom vi inte hann svara.
– Är du polisen,va, sade den ena mannen argt. Du ska kontrollera vad han lastar?
Chauffören började skruva på sig och sade sedan att han var tvungen att skynda sig tillbaka till affären och vi lämnade platsen.

När vi passerar hans delvis lastade fordon, tittar på de pallar som också ska lastas, inser vi att fordonet kommer att lämna platsen rejält överlastat. En möjlig anledning till den dåliga stämningen på platsen.

Jusefs pappa Yassim kunde inte vara med på bild, men sonen som var med för dagen, ställde gärna upp. Yassim hade aldrig gått med på att lasta för mycket. Foto: Heidi Bodensjö
Jusefs pappa Yassim kunde inte vara med på bild, men sonen som var med för dagen, ställde gärna upp. Yassim hade aldrig gått med på att lasta för mycket. Foto: Heidi Bodensjö

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-24 16:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Beställaransvar Lätta lastbilar Överlast Polisen