Eltransportbilen Maxus e-Deliver 3.

På väg mot klimatneutralitet

Widriksson investerar i nya, kinesiska elfordon

Som ett steg på vägen mot målet om att bli klimatneutrala innan året är slut, har Widriksson Logistik investerat i tio lätta lastbilar som drivs på el. Det är företagets första elfordon. Elfordonen av typen Maxus, kommer från den kinesiska tillverkaren SAIC och är klassledande inom sitt segment vad gäller räckvidd, lastvolym, lastvikt och dragvikt.

Widriksson kör sedan 3 år tillbaka på helt fossilfria bränslen såsom HVO 100 och biogas 100, men utvärderar kontinuerligt andra bränslealternativ för fortsatt minskad klimatpåverkan. För drygt ett år sedan testades elfordonen från kinesiska SAIC av Widriksson och det ledde alltså till en investering i tio nya elfordon för last-mile-transporter i Stockholm.

Enligt Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier, bör elfordon och biogasfordon alltid upphandlas i första hand. När el och biogas inte är möjligt att upphandla, ska etanol eller biodiesel upphandlas.

Widriksson har köpt tio fordon av typen e-Deliver 3 med ett skåp på 6,3 m3 och en batterikapacitet på 52,5 kWh som ger en verklig räckvidd på cirka 30 mil (WLTP 316 km). Beställningen är den största i Sverige genom den nystartade generalagenten RSA Sverige.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-05-25 09:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Elfordon Klimatneutral Maxus RSA SAIC Widriksson Logistik