Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Lågavlönade förare tar över när de inhemska sätts i karantän

3F: ”Utnyttjar en svår situation för pengar”

Lastbilstrafiken i Danmark rullar på som vanligt trots att danska chaufförer, på grund av coronakrisen, får sparken på löpande band. Den enda teorin som den danska fackföreningen 3F och åkeriorganisationen DTL kan se som en hållbar förklaring, är att danska speditionsföretag med dotterbolag utomlands låter lågavlönade, utländska förare ta över transportuppdragen.

Allt medan de danska chaufförerna blir uppsagda och skickas hem, hyrs utländska åkerier in av danskkontrollerade speditörer, skriver den fackliga tidningen ”Fagbladet3F” på sin hemsida.

3F och åkeriorganisationen Dansk Transport og Logistik, DTL, menar att Vejdirektoratets mars-siffror talar sitt tydliga språk. Lastbilstrafiken är densamma, men efter att den danska regeringen införde kraftfulla karantänsåtgärder för att förhindra smittspridning så har allt fler danskar tvingats stanna hemma från sitt arbete.

Hultsteins


Danska transportföretag avskedar
dessutom massvis med chaufförer, skriver Fagbladet3F. De senaste siffrorna visar att 2 670 förare nu står utan arbete. Och antalet ökar.
– Att det är möjligt att upprätthålla lastbilstrafiken beror enbart på att det rullar allt fler utländska lastbilar med lågavlönade förare på de danska vägarna. Det är helt uppenbart, säger Kim René Busch, förhandlingssekreterare på 3F.

Erik Østergaard, vd på DTL, håller med.
– Utländska lastbilar med lågavlönade chaufförer har tagit över arbetet. En rad danskkontrollerade företag som har dotterbolag i utlandet, använder utländska chaufförer till att köra inrikes i Danmark, säger han till Fagbladet3F.

Kim René Busch varnar för att utvecklingen riskerar att vända upp och ned på branschen.
– Danska förare skuffas undan och vi riskerar att en stor del av branschen är borta efter coronakrisen. Det är förkastligt att se hur vissa företag utnyttjar en svår situation för pengar, säger han.

Även Erik Østergaard höjer ett varnande finger.
– Vi såg hur hårt åkeribranschen blev drabbad efter finanskrisen. Det får inte ske på nytt med coronakrisen, avslutar han.

Aspök


Åkeriägaren Ronald Damgaard
från Varde i Danmark vill nu att de danska politikerna griper in.
– Jag tycker att de två organisationerna DTL och 3F bör gå i bräschen och be våra politiker om att använda den röda pausknappen som ger ett land rätt till sex månaders stopp för cabotagetransporter, säger han till tidningen Proffs.

Ronald hänvisar till EU-direktivet 1072/2009 när han vill ha ”time out” för utländska lastbilar som kör inrikes transporter.
– Om ett lands egna nationella transportverksamheter hotas av cabotagetransporter så finns möjligheter att tillfälligt stoppa sådan trafik.

Han ser flera fördelar i att värna den danska transportnäringen.
– Vi måste låta danska åkerier köra inrikes transporter så att våra chaufförer inte behöver sägas upp. Och om de får fortsätta att arbeta så stannar ju skattekronorna kvar i landet, vilket är viktigt i dessa coronatider som kostar samhället massor med pengar.

– Det finns ju ingen anledning att låta utländska lastbilar köra cabotage i Danmark eftersom de inte bidrar till det danska samhället, avrundar Ronald Damgaard.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-02 14:17
Kategori: Nyheter
Taggar: 3F Corona Covid-19 Danmark DTL Lönedumpning Schysta villkor