Polisen om den dåliga lastsäkringen: ”Åt helvete”

När trafikpolis Richard Karlsson vid Helsingborgspolisen blickar in trailern bakom den polska dragbilen ser godset ut att vara lastsäkrat i enlighet med gällande regler. Men när han tittar närmare på godset som står framför, kan han konstatera så inte alls var fallet.
- Åt helvete, rent ut sagt, säger Richard och låter uppriktigt irriterad.

När Richard Karlsson patrullerar E6 utanför Helsingborg, kommer han ikapp en polskregistrerad dragbil med tillkopplad, svenskregistrerad trailer. Han beslutar sig för att vinka med sig ekipaget in på Långeberga kontrollplats.

Av frakthandlingarna framgår att godset på trailern är lastat i Polen. Föraren berättar att han kopplat trailern där och att han nu är på väg till Örebro.

När Richard tittar in i trailern ser allt normalt ut.
– Godset såg ut att vara säkrat som det skulle. Men när jag tittar under godset, alltså igenom mellanrummen på pallarna, ser jag annat gods som står annorlunda placerat och som jag vill ta mig en närmare titt på, förklarar han.

Daf


När chauffören öppnar
sidan på trailern kan både polisen och chauffören konstatera att godset längst fram är allt annat än tillräckligt säkrat, om än förstängt framåt.
– Föraren kontrollerade inte lasten innan han körde iväg och eftersom det är ett föraransvar så är det ju han som får betala böterna, förklarar Richard Karlsson.

Chaufförens smala lycka är att han blev ertappad i Sverige där böterna är ”löjligt låga”, för att uttrycka det hela lite slarvigt. Men så är det. 1 500 kronor kostar det att inte säkra lasten, oavsett om det handlar om ett kolli på 50 kilo eller som i det här fallet, maskindelar på allt mellan 1,2 och 1,5 ton styck.
– Inte ett enda spännband har man använt. På kapellbrädorna hängde dessutom massor med oanvända spännband.

Och just det faktum att det fanns lättillgänglig lastsäkringsutrustning har Richard Karlsson synpunkter på.
– Den som har lastat godset och sedan stängt igen den här trailern, struntar fullständigt i trafiksäkerheten, dundrar han.

Lyckligtvis inträffade ingen olycka vare sig på vägen eller under färjeöverfarten. En redaktionell reflektion är om man från lagstiftarens håll överhuvudtaget har något intresse av att lastsäkring görs på rätt sätt. Frågan är högst berättigad med tanke på det låga bötesbeloppet.

Proffs_jul_19_480

Om artikeln

Publicerad: 2019-11-28 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Lastsäkring Trafikpolisen Trafiksäkerhet