Det litauiska ekipaget klampades i väntan på betalning. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott. Det litauiska ekipaget klampades i väntan på betalning. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott.

Litauisk transportör fick betala 41 500 för otillåtet cabotage och fortkörning

Under söndagen stoppar trafikpolisen i Eskilstuna ett litauiskt ekipage på riksväg 56 i höjd med sjön Aspen norr om Katrineholm. En transport som i sig var laglig, men som tidigare hade en hel del otillåtna inrikestransporter i bagaget.

Att en dragbil förflyttar tomma trailers är så klart inte sällsynt. Däremot är det inte alltid enkelt att förklara för åkeriägare och chaufförer att transport av en tom trailer faktiskt kan vara en inrikes transport.
– Ingen transporterar en tom enhet från en ort till en annan utan att få betalt, såvida det inte handlar om samma trailer som man nyss lossat, förklarar bilinspektör Patrick Zetterberg.

Att den litauiske transportören blev misstänkt för otillåtet cabotage berodde nu inte endast på ”tomtransporterna”.
– Dragbilen hade tidigare utfört sammanlagt 18 transporter under en vecka varav tolv med gods, berättar Zetterberg.

Den transport som chauffören utförde just vi kontrolltillfället var däremot helt enligt regelverket, men det hjälpte alltså föga.


Utöver cabotaget kunde
kontrollpersonalen även konstatera att det gått för fort vid något tillfälle.
– Det kostade därför föraren 1 500 kronor i böter.

Att vid något enstaka tillfälle komma upp i för hög hastighet är inget som yrkestrafikgruppen i Eskilstuna bryr sig om.
– Det är när själva grundhastigheten ständigt är för hög som vi reagerar. Det handlar ju om konkurrens på lika villkor. En som alltid kör för fort drar ju konkurrensmässiga fördelar av det och det är inte okej, menar Patrick Zetterberg.

Eftersom åkeriet under söndagen inte kunde betala förskottet på sanktionsavgiften (40 000 kronor), klampades ekipaget.
– Idag vid lunchtid betalade man både sanktionsavgiften och böterna så strax därefter klampade vi av dragbilen, avslutar Patrick Zetterberg innan han fortsätter dagens kontrollverksamhet.

Om artikeln

Publicerad: 2019-11-11 15:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Eskilstuna Trafikpolisen Transportfusket