Nu kommer Renault transportbilar – med vätgasteknik

Renault presenterar ett utökat utbud av lätta transportbilar med ”Kangoo Z.E. vätgas” i slutet av 2019 och med ”Master Z.E. vätgas” under första halvåret 2020.

Renault utökar sitt transportbilsprogram med vätgasteknik i två av företagets modeller. Sedan 2014 har Renault testat tekniken, som utvecklats tillsammans med Symbio som är ett dotterbolag till Michelin.

Fordonen är utrustade med en bränslecellsbaserad ”räckviddsförlängare” med 10 kW extra effekt, vilket ökar räckvidden för ”Master Z.E. vätgas” och för ”Kangoo Z.E. vätgas” med mer än 350 km.

En annan stor fördel med vätgas är att laddningen endast tar fem till tio minuter, menar företaget i ett pressmeddelande.

Master Z.E. vätgas, som lanseras under första delen av 2020, får tredubblad räckvidd – från 120 km till 350 km (WLTP certifiering på gång) – och erbjuds som skåpbil i två versioner samt chassihytt i två versioner.

Daf


Vätgasbehållaren, som är
placerade under bilen, kommer att öka mångsidighet utan att kompromissa på lastvolymen från 10,8 m3 till 20 m3 och med en ökad vikt på 200 kg, utlovar Renault.

Kangoo Z.E. vätgas, som introduceras i slutet av 2019, kommer att öka räckvidden vid verklig körning och erbjuda den längsta räckvidden på eltransportbilsmarknaden idag med 370 km (även i det här fallet är WLTP certifiering på gång).

Kangoos vätgasbil har en lastvolym på 3,9 m3.

I Frankrike lanseras bilen initialt till ett pris av 48 300 euro, plus moms (inklusive batteriköp och inklusive klimatbonus).

De vätgasdrivna elbilarna drivs av en bränslecell som kombinerar vätgas från bilens tank med syre från luften för att producera el för att på så sätt driva elmotorn.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2019-10-22 14:03
Kategori: Nyheter
Taggar: Fordonsnyheter Miljö Renault Transportbilar Vätgasteknik