Grupperna som utgör det största hotet mot mobilitetspaketet

EU-parlamentets Transportutskott röstade under torsdagen emot att skicka tillbaka det i våras framröstade vägpaketet till kommissionen vilket, som i många fall har understrukits, hade begärts av den EU-skeptiska konservativa partigruppen ECR där Sverigedemokraterna (SD) ingår. Men ECR-gruppen kan med facit i hand inte anses ha utgjort det största hotet mot ett nederlag i frågan.
Proffs har läst igenom röstningsresultatet.

Många i branschen höll i torsdags andan för hur det skulle gå med det omdiskuterade vägpaketet, eller Mobilitetspaketet som det också kallas. Vid ett nederlag, sett ur i huvudsak västra Europas ögon, skulle arbetet med paketet i princip fått börja om från ruta ett vilket i så fall hade kunnat fördröja processen flera år.

I Europaparlamentet i dag finns sju politiska grupper som samlar politiker från de olika EU-länderna med utgångspunkt i politisk tillhörighet. I sex av dessa grupper hittar vi svenska representanter (nedan presenteras grupperna i storleksordning):

  • EPP (Moderaterna och Kristdemokraterna)
  • S&D (Socialdemokraterna)
  • Förnya Europa (Centerpartiet och Liberalerna)
  • De gröna/Europeiska fria alliansen (Miljöpartiet)
  • ECR (Sverigedemokraterna)
  • Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster (Vänsterpartiet)

I gruppen Identitet och demokrati (ID), finns inga svenska politiker.

Inför torsdagens omröstning, egentligen redan sedan tidigt i våras, har massmedia inte sällan riktat strålkastarljuset mot ECR-gruppen, där Sverigedemokraterna ingår, och hävdat att det är den gruppen som riskerar att välta omkull hela paketet.

Men hur ligger det egentligen till? Är det verkligen ECR som vän av transportordning ska oroa sig för?


När vi läser röstningsresultatet kan vi konstatera följande:

I EPP-gruppen, där M och KD ingår, ville åtta (66% av gruppens röster) skicka tillbaka mobilitetspaketet till kommissionen. Fyra ville inte.

I S&D-gruppen, där S ingår, ville fem (50% av gruppens röster) skicka tillbaka mobilitetspaketet till kommissionen. Fem ville inte, två av dessa är Johan Danielsson (S) och den tyske socialdemokraten Ismail Ertug (som bland annat inte vill att östfordon befinner sig permanent i väst).

I Förnya Europa, där C och L ingår, ville en (14% av gruppens röster) skicka tillbaka mobilitetspaketet till kommissionen. Sex ville inte.

I De gröna/Europeiska fria alliansen, där MP ingår, ville ingen (0% av gruppens röster) skicka tillbaka mobilitetspaketet till kommissionen. Samtliga fem röster röstade emot förslaget.

I ECR-gruppen, där SD ingår, ville tre (75% av gruppens röster) skicka tillbaka mobilitetspaketet till kommissionen. En ville inte, Peter Lundgren (SD).

I Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster, där V ingår, ville ingen (0% av gruppens röster) skicka tillbaka mobilitetspaketet till kommissionen. Samtliga tre röster röstade emot förslaget.

Av resultatet framgår att det allra största, numerära hotet mot det fortsatta arbetet med mobilitetspaketet i sanningens namn är EPP och S&D – där M, KD och S ingår. De båda gruppernas röster för att skicka tillbaka förslaget till kommissionen utgör tillsammans drygt 68 procent av de röster som alltså inte vill se mobilitetspaketet i den form som nu föreslås, i antal; 13 av 19 röster.

I ECR-gruppen är det procentuellt flest som vill skrota förslaget i sin nuvarande utformning. Av totalt fyra röster, var tre emot.

Här kan du läsa röstningsresultatet (PDF).

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-20 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: EU Europaparlamentet Mobilitetspaketet Omröstning Politik