Paketföretaget menar att de av misstag låtit den danska bilen köra kvar i Sverige mellan företagets logistikcenter.

Sanktionsavgifterna haglar – när trafikpolisen får syssla med vad de ska

Efter en veckas övervakning av diverse bilträffar, teknisk undersökning av trimmade mopeder och A-traktorer samt övrig stöttning av lokalpolisens problemområden, kunde yrkestrafikgruppen i Västerås äntligen återgå till dess egentliga verksamhet. Att de har jobb att göra ”på vägen” blir omgående väldigt tydligt.

Redan efter två timmar fastnar två ekipage i nätet. Ett svenskt åkeri som använder sig av en makedonsk förare utan förartillstånd och ett bulgariskt åkeri med samma modus.

Det svenska åkeriets makedonske förare får en böteslapp på 3 000 kronor för avsaknaden av förartillstånd och får därefter inte fortsätta resan.
– Åkeriet måste hitta en annan förare med de rätta tillstånden innan ekipaget får fortsätta och blir även rapporterat för att ha använt sig av en obehörig förare, säger bilinspektör Roger Ogemar till Proffs.

Det bulgariska åkeriet som bemannat sin bil med en makedonsk förare utan förartillstånd som inte heller anger landskoder i färdskrivaren och som endast kan uppvisa fraktsedlar för den aktuella lasten och uppger att han har kört i Sverige sedan 24 april då han övertog bilen i Göteborg, får en sanktionsavgift på 40 000 kronor för otillåtet cabotage.

Aspök


Efter ett telefonsamtal till
det bulgariska åkeriet, ringer speditören upp och vill betala sanktionen för att få loss godset.
– Jag får en känsla av att bulgariska åkerier med en viss adress i Blagoevgrad i Bulgarien, är överrepresenterade när det gäller otillåtet cabotage i Mälardalsregionen, säger Ogemar.

Efter ytterligare några dagars mopedundersökningar och polisiära uppdrag, får Västerås trafikpolisgrupp åter möjligheten att utföra sina uppdrag.
– Innan vi ens kommit utanför staden, hittar vi en dansk lastbil som uppges ha kört linje mellan Järfälla och Västerås sedan februari utan att ha varit utanför landets gränser, säger Roger Ogemar.
Det är ett större paketföretag som menar att de av misstag låtit den danska bilen köra kvar i Sverige mellan företagets logistikcenter.

Påföljden blir en sanktion om 40 000 kronor för otillåtet cabotage och ekipaget klampas, då företaget hade svårt att få fram ett giltigt betalkort.

VBG onspot


Bilinspektör Roger Ogemar menar
att detta tydligt visar hur viktigt det är att de få kontrolltjänstemän som fortfarande finns kvar i yrkestrafikgrupperna och som kan utföra en fullständig kontroll av yrkestrafiken, inte bör användas till annan verksamhet än just kontrollen av yrkestrafiken.
– Tanken är att varje avdelning inom polisen ska handha sina egna ärenden, men problemet verkar för tillfället vara att Polismyndigheten i sin iver att höja statusen på polisyrket, har riktat in sig för mycket på att rekrytera akademiker till polisutbildningen, menar han.

Av den anledningen finns det inte heller längre tillräckligt med tekniskt kunniga poliser på lokalpolisområdet som kan utföra dessa tekniska undersökningar av trimmade mopeder och A-traktorer, eller som har den trafikkunskap som krävs för övervakning av bilträffar i den utsträckning som behövs för att yrkestrafikgrupperna ska kunna koncentrera sig på deras specialområde, summerar Roger Ogemar.

Här blev det stopp för den bulgariska dragbilen med chaufför utan förartillstånd.
Här blev det stopp för den bulgariska dragbilen med chaufför utan förartillstånd.

Om artikeln

Publicerad: 2019-05-27 15:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Trafikpolisen Transportfusket Västerås