Foto: Göran Rosengren, arkiv.

”Pengarna inget problem” när bulgariskt åkeri åkte fast för otillåtet cabotage

Det blev tämligen hektiskt för yrkestrafikgruppen i Västerås när de övervakade trafiken under den gångna påskhelgen. Ett ärende har vi redan skrivit om, tivolisällskapet som inte hade betalat vägavgifterna. Nu kan vi berätta om ett annat ärende, ett misstänkt otillåtet cabotage.

Under annandagen, stannades bland annat ett tivolisällskap där företagets många missar ledde till dryga böter, reparationer och besiktningar. Efter en paus, beslutar sig yrkestrafikgruppen sedan att göra hastighetskontroller i Salatullen från Hebyhållet.

Resultatet av hastighetskontrollerna blev nedslående, säger bilinspektör Roger Ogemar till oss.
– Både lätta och tunga fordon fastnade i kontrollen och ett 20-tal förare fick böter för hastighetsöverträdelser, säger han.

Dagens sista bil som vinkades in var bulgariskt ett trailerekipage som snart visade sig vara ett misstänkt otillåtet cabotage.
– Föraren kunde endast presentera en fraktsedel för gods från Halden i Norge, den 17 april, säger Roger Ogemar. Lasten skulle levereras i Milano, Italien.

Det fanns emellertid inga noteringar om att föraren kommit in med lasten från Norge till Sverige.

StockholmTM


Föraren berättar att han
ställt trailern på en parkeringsplats i Göteborg och att en annan bil sedan hämtat den där. Vilken bil eller när den hämtat den, visste inte föraren.
– Han hade inte heller matat in landskoden för Sverige då han uppgav sig ha kommit till Göteborg utan istället matat in bara ”övriga Europa”, förklarar Ogemar.

Föraren kunde inte heller visa upp en fraktsedel på det aktuella godset han transporterade med trailern när han stoppades.
– Han hävdade att godset skulle till Domsjö och att det hämtats på DSV:s terminal i Göteborg, men utan hämtkvitto, säger Roger Ogemar. På något sätt skulle han få en fraktsedel under morgondagen sade han.

Nästa ämne för utredning blev den Makedonienregisterade dragbilen. Föraren visade upp ett till synes seriöst leasingkontrakt mellan den makedonske ägaren och hans bulgariska åkeri.
– Men eftersom vi inte kan kontrollera tillståndet, vet vi inte om leasingavtalet är äkta och i lagens mening korrekt, säger Ogemar.

Tillbaka till cabotagefrågan. Eftersom dokumentation saknas och förarens första utsaga var att han kommit in till Sverige den 18 april utan giltig inkommande handling och sedan stått stilla under tre påskdagar, blev annandagen den fjärde dagen efter en ”olastad” inresa. Därmed beslutas det om sanktionsavgift på 40 000 kronor för misstänkt otillåtet cabotage vilket godkändes av Transportstyrelsen.

Pengarna betalades relativt snabbt under kvällen och åkarens bror, som talade svenska, uppgav att pengarna inte var ett problem.
– Problemet menade han istället var att vi inte kunde acceptera att föraren hade stått stilla över påsken vilket hade gjort att tidsgränsen passerades samt att vi inte kunde lita på att vad föraren sagt om trailern han parkerat utan dokumentation, avslutar Roger Ogemar.

Yara

Om artikeln

Publicerad: 2019-04-26 16:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Trafikpolisen Västerås