Kustbevakningen stoppade transport med 25 ton osäkrad aluminium

Den slovenska transportörens ekipage har lastat i Småland och ska ut med färjan från Trelleborg mot Travemünde för vidare färd mot Köln. Det stoppas av Kustbevakningen för kontroll och i trailern fann de 25 ton aluminiumtackor på pall - utan ett enda spännband.

Kustbevakningens inspektör Arvid Tedvik berättar.
– Som godset var lastat behövdes det 22 spännband, men nu fanns det inte ett enda, säger han. Vi hindrade fortsatt färd tills lastsäkringen rättats till.

Vi har tidigare skrivit om att Kustbevakningen inte kan hindra fortsatt färd vid exempelvis otillräcklig lastsäkring om det inte finns farligt gods i lasten. Fanns det sådant i denna?
– Nej, men när det är gods på väg ut på sjön har vi numera det mandatet säger han. Hade trailern varit inkommande hade vi, utan farligt och gods och utan en trafikpolis på plats, bara kunnat påpeka att godset måste bandas.

Några böter för otillräcklig lastsäkring får Kustbevakningen inte skriva ut oavsett riktning på ekipaget. Det fanns en förhoppning om att det skulle ändras i och med den nya lagstiftningen som kom 1 april, men så blev det inte.
– Den nya lagstiftningen har dock öppnat för att det ska kunna ändras längre fram, säger Tedvik.
Den aktuelle föraren fick förvisso banda, men slapp alltså böter.


Tillbaka till aluminiumekipaget
där föraren fick besked på att sätta på 22 spännband. Han hade endast 14 band med sig och fick därför be andra chaufförer att bistå med fler.
– Fast egentligen hade han bara behövt använda 9 band, säger Arvid Tedvik. I trailern fanns gummiunderlägg som han inte använt.
Trots stora språksvårigheter pekade Tedvik på underläggen och får fram förklaringen att det inte gick att använda dem då den inre raden pallar puttas in av trucken.

Trailern är utrustad med sidobrädor av aluminium. Påverkar det hur det aktuella godset ska bandas?
– Nej, inte i detta fallet eftersom det faller på avståndet mellan sidorna och godset, förklarar Tedvik. Det är 15 centimeter som gäller och här var det mycket större avstånd.

Gummimattor som inte användes och 14 band varav inte ett enda användes. Vad har du för tankar kring om föraren gått YKB?
– Har han gått utbildningen, har han nog missat det som hade med lastsäkring att göra, avrundar Arvid Tedvik.

Med fyra timmar på sig innan avgång att få ihop band och lägga på dessa, finns möjligheten att ekipaget slapp bli akterseglat.

Om artikeln

Publicerad: 2019-04-11 16:42
Kategori: Nyheter
Taggar: Kustbevakningen Lastsäkring Trafiksäkerhet Transportfusket Trelleborg