Sverigedemokraternas EU-kandidat Peter Lundgren:

”En helt vanlig chaufförs engagemang och kärlek till yrket behövs i EU”

Söndagen den 26 maj är det val till Europaparlamentet, EU-val, i Sverige. I valet väljer medborgarna i EU:s medlemsländer vilka som ska representera dem i parlamentet de kommande fem åren. Vi har kontaktat samtliga riksdagspartier i Sverige för att ta reda på vem som kommer att ”fronta” partiet i EU, i de frågor som rör vägtransportbranschen. I vår artikelserie ”EU-valet 2019” presenterar vi kandidaterna. I den här artikeln träffar du Peter Lundgren (SD).

Sverigedemokraten Peter Lundgren, 56, är sannolikt ett känt namn för de allra flesta i vägtransportbranschen. Han har nu avverkat en mandatperiod som EU-parlamentariker och siktar på ytterligare en.

Hemma i Kulltorp i Gnosjö kommun bor han tillsammans med sambon sedan 20 år tillbaka, Helena. Men fritiden i veckorna tillbringas ofta i lägenheten i Bryssel, endast ett stenkast från parlamentsbyggnaden.

Peter Lundgrens erfarenhet av yrkestrafik är gedigen. Ingen i parlamentet lär kunna slå honom på fingrarna i det avseendet.
– Innan jag blev invald till EU-parlamentet jobbade jag i 30 år som lastbilschaufför. Jag har kört både inrikes och utrikes.

Den politiska karriären började hemma i Gnosjö. I fyra år sysslade han med kommunpolitiken innan han packade väskan och begav sig till Bryssel. Samtidigt fick han så klart lämna jobbet som chaufför.

Vad är din bästa egenskap som politiker?
– Som chaufför ger man sig inte då det är envisheten som är ens bästa vän. Genom min egen yrkesbakgrund kan jag på ett enkelt sätt förklara saker för de andra i utskottet som aldrig suttit i en lastbil.

Lundgrens sämsta egenskap enligt honom själv är att han ofta kan bli frustrerad över trögheten i det politiska systemet.
– Som chaufför är jag van att kunna se ett omedelbart resultat av mitt arbete. Här i EU dras allt i långbänk, förklarar han.

Vägtransportbranschens största problem idag, sett ur ett svenskt perspektiv, menar Peter Lundgren är den orättfärdiga konkurrensen.
– Vi ser på våra svenska vägar chaufförer som arbetar under slavliknande förhållanden, oftast för mycket låga löner. Det är ett stort problem. Väldigt ofta kör dessa omkring i lastbilar som knappt är trafikdugliga.

Nokian


Peter Lundgren säger att det
måste till en mycket bättre och skarpare lagstiftning i EU, i kombination med en rejäl polissatsning nationellt i Sverige för att de ska ha möjlighet att utföra fler kontroller av den yrkesmässiga trafiken – och för att på så sätt kunna kontrollera regelefterlevnaden. Det är ju inte särskilt lönt att skapa lagar och direktiv om det inte finns en fungerande organisation för att se till så att de följs.

Vi ber Peter Lundgren att nämna tre saker som han tänker driva om han åter blir invald i parlamentet.
– Jag kommer fortsätta att arbeta för schyssta konkurrensmetoder. Det måste finnas klara och tydliga regler som är lätta att efterleva och övervaka. Ett andra mål, väl så viktigt, är att statusen på lastbilsyrket måste återupprättas. Det är helt nödvändigt om vi ska kunna attrahera nya förare till att jobba som chaufför, menar han.

Som tredje punkt nämner Lundgren att Europakommissionen måste ge ett klart och tydligt svar på varför man tillåter att Polen ”öser ut förartillstånd”.
– Det handlar om ofattbara mängder som Polen utfärdar, utan att de behöver ge en förklaring eller kontrolleras över huvud taget, menar han.

Peter har i omgångar lyft frågan om de polska förartillstånden efter att tidningen Proffs avslöjade i vilken omfattning medlemsländerna utfärdar tillstånden som ger tredjelandsmedborgare fritt fram att arbeta som chaufför i internationell trafik på den europeiska marknaden.

Liksom alla andra kandidater som Proffs har intervjuat på temat ”EU-valet 2019”, får Peter Lundgren fritt berätta varför just du ska rösta på honom:
– Jag är helt och fast övertygad om att det behövs en röst från verkligheten här nere, jag är idag den ende i utskottet som jobbat som förare och vet hur det fungerar i praktiken. När jag kom hit ner var cabotaget inte en speciellt het fråga men på bara ett par år lyckades jag få det till att bli en glödhet fråga genom att formligen stå på barrikaderna och hamra in budskapet hos de andra ledamöterna tills intresset vaknade även hos dom över vad som pågick.

– En helt vanlig chaufförs engagemang och kärlek till yrket behövs i mötesrummen här, avslutar sverigedemokraternas starka ”transportnamn”, Peter Lundgren.

Nästa fredag får du möta ett nytt parti och en ny kandidat här på tidningen Proffs nyhetssajt.

Här kan du läsa de artiklar som Proffs hittills har publicerat under vinjetten ”EU-valet 2019”.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2019-04-05 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: EU-valet 2019 Peter Lundgren Sverigedemokraterna Valkompass