Trafikverket: Glashala parkeringsfickor något ”man måste räkna med”

Riksväg 175 mellan Arvika och Säffle är torr och fin. Chauffören kör in på en väl tilltagen parkeringsficka för att rasta, men väl inne på den, kan han inte bromsa. P-fickan är nämligen glashal.

Wermlandstidningens frilansfotograf Magnus Högberg är på plats och bekräftar vägförhållandena.

Vi kontaktar Trafikverket för att fråga vad som gäller vid halkbekämpning av exempelvis parkeringsfickor. Är det inte rimligt att kunna utgå från att en parkeringsficka i anslutning till en riksväg också är halkbekämpad?
– Nej, vi halkbekämpar vägnätet och trafikanter måste räkna med att exempelvis parkeringsfickor kan vara hala även om vägen inte är det, säger Lennart Helsing, presskommunikatör på Trafikverket.


Det finns inte heller
lagar eller andra krav som kräver att parkeringsfickor, rastplatser och liknande sidoytor ska halkbekämpas.

Lennart Helsing förklarar också att de endast saltar högtrafikerade vägar där sand inte fungerar vilket är cirka 20-25 procent av vägnätet i Sverige.
– Sand kan blåsa bort, eller så kör trafiken bort den, säger han. Det vägnätet saltar vi.

Vägnät där det inte går mycket trafik saltas inte eftersom det kan få motsatt effekt.
– Till skillnad mot sand, kräver salt att det bearbetas av trafik för att få effekt, säger han. Bearbetas inte saltet, finns risken att det kan blir ännu halare.
Att salta en parkeringsficka blir då vare sig effektivt eller särskilt klokt.

Det kommer reaktioner på att det saltas på torra vägar. Helsing säger att om det är mycket trafik, fungerar det bra att salta i förväg även i plusgrader.
– Är det däremot lite trafik, kan det rent av bli farligt att salta i förväg eftersom saltet måste bearbetas. De tidiga morgontrafikanterna upplever att det är halt och kanske får uppfattningen av att väghållaren ”tagits på sängen” av vädret, men när saltbilarna kommer och lägger ut saltet, bearbetas det av trafiken och får sedan effekt.

Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra.
Foto: Scania

Om artikeln

Publicerad: 2019-01-08 15:20
Kategori: Nyheter
Taggar: Halkbekämpning Trafiksäkerhet Trafikverket