Nu blir transporterna dyrare – i Norge

Efter ett år med hög kostnadstillväxt för transportbranschen måste samhället nu räkna med ökade fraktkostnader. ”Kvalitet kostar. Konsekvenserna av jakten på låga priser, ser vi just nu ute på vägarna” säger direktören på Norges Lastebileier-Forbund, NLF.
Annike Hauglie.
Annike Hauglie.

I ett pressmeddelande från Norges Lastebileier-Forbund, NLF säger NLF-direktören Geir A. Mo att deras medlemmar står under konstant ekonomisk press och 2018 var inget undantag. Han ser med oro på de siffror som nu syns i kostnadsindex från lastbilsindustrin.
– Siffrorna visar att kostnaderna har ökat avsevärt under det gångna året, vilket också varit fallet under de två senaste åren, säger han.

Det finns flera faktorer som pressar marginalerna nedåt. Exempelvis har bränsle-, bompeng- och färjekostnader ökat avsevärt de senaste åren och särskilt under 2018. Samtidigt ökar konkurrensen från lågprisaktörer från Östeuropa som inte sällan har en utrustningsstandard och kompetenser som inte accepteras hos norska transportörer.

TØI-analyser (Transportøkonomisk institutt) visar att utländska ekipage har en upp till tre gånger högre olycksrisk än norska.

Dessutom arbetar majoriteten av förare anställda av utländska företag, under olagliga förhållanden. Detta bekräftade arbets- och socialminister Anniken Hauglie när hon deltog på NLF:s transportkonferens tidigare i januari.

Hultsteins


Revisionsuppgifterna visar
att tre fjärdedelar av förarna som kör för utländska företag i Norge inte får den lön de borde ha.
– Det är en ohållbar situation, säger Hauglie.

Samtidigt får allt fler transportköpare upp ögonen för en ökande skillnad mellan kvalitetstransporter och lågpristransporter. Många har gått så långt som att neka ta emot leveranser från aktörer som inte har rätt utrustning och tillräcklig kompetens.

Geir A. Mo igen.
– Det pågår ett tydligt uppvaknande bland vissa transportörer. Då är det viktigt att myndigheterna följer upp och belönar transportföretag som arbetar seriöst, säger han och pekar på flera lösningar varav det viktigaste i framtiden kan vara varumärket Fair Transport.

Han menar att det är ”guldstandarden” som transportföretag nu kan ansluta sig till.

Flera hundra företag är redan certifierade enligt ett antal mätbara parametrar som inom kort kommer att finnas tillgängliga i en sökbar databas där kvalitetsmedvetna transportköpare enkelt kan hitta en transportör som uppfyller kraven.

Foto: NLF

Yara

Om artikeln

Publicerad: 2019-01-30 14:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Ekonomi NLF Norge Transportpriser