Det var när Joakim Söderman lossade hos Byggmax i Falköping som olyckan var framme. Foto: Privat Det var när Joakim Söderman lossade hos Byggmax i Falköping som olyckan var framme. Foto: Privat

Riskerar att förlora foten efter lossningsolycka på Byggmax

Arbetsmiljöverket: ”Bristande rutiner”

När Mina's Åkeris chaufför skadas allvarligt under lossning hos Byggmax, fallerar det mesta från Byggmax sida. Det tar oss nära två veckor att ens få kontakt med den hos Byggmax som ska svara på våra frågor. De har inte heller en enda gång hört av sig till chauffören. Tillsammans med försäkringsbolaget Trygg Hansa, bestrider de även åkeriets ekonomiska krav – veckor efter att fakturan förfallit.

Det är i augusti i år som chaufför Joakim Söderman lossar sitt linkekipage hos Byggmax i Falköping. Runt lossningsplatsen rör sig kunder i bilar och andra kunder frågar truckföraren som lossar, var olika produkter finns samtidigt som han svarar i telefonen.

Det kunde varit vem som helst, men nu var det Joakim som fick det 3,5 ton tunga virkespaketet på benet och klämdes fast under det. Fruktansvärda skador på ben och fot. Läkarna kan inte ännu garantera att han får behålla foten.

Thomas Andersson Dahlén som äger Mina’s Åkeri, är bestört över hur illa saken hanteras av både Byggmax och Trygg Hansa. I chaufförsbristens Sverige, finner han ingen ersättare till Joakim och tappar därför transportuppdraget vilket leder till ekonomiskt bortfall. Thomas skickar en faktura till Byggmax på endast det faktiska ekonomiska bortfallet.

Fakturan bestrids flera veckor efter förfallodatumet och tystnaden hos Byggmax och Trygg Hansa är kompakt.

Byggmax Sverigechef Marcus Essesjö vill inte diskutera bestridandet av fakturan eller varför den inte skickades vidare till Trygg Hansa förrän efter att åkeriet skickat en påminnelse.
– Ekonomin mellan oss och våra leverantörer är inget vi uttalar oss om i media, säger han. Vi hanterar betalningsfrågor direkt via de leverantörer som arbetar med oss.

Byggmax gjorde inte heller någon anmälan om arbetsplatsolycka förrän åkeriet kallade in Arbetsmiljöverket som konstaterade allvarliga brister i rutinerna.


Arbetsmiljöverket anser att
det inte alls är bra säkerhet när kunder kan röra sig fritt på lastningsområdet och även störa truckföraren under last- och lossning. Fallet är nu ett inspektionsärende.
– Att de inte gjorde en anmälan om olyckan, pekar på bristande rutiner och det fanns inte heller någon på platsen som var delegerad att sköta arbetsmiljöansvaret, säger Arbetsmiljöverket.

Byggmax har en annan syn på saken.
– Vi har ett systematiskt arbete med att kontinuerligt förbättra säkerheten på våra anläggningar, säger han.
Att det skulle vara något de började jobba med efter Arbetsmiljöverkets besök, säger de stämmer inte.

I nästa nummer av Proffs (nr 12-2018) kan du läsa mer om när vi ställer bland annat Byggmax och Trygg Hansa mot väggen. Vet man överhuvudtaget hur skadad Joakim faktiskt är?

Åkeriägaren vet i alla fall vad han anser. Hanteringen av fallet är skandalös, tycker Thomas Andersson Dahlén.
– Jag tänker inte ge upp så lätt, säger han och har nu kopplat in en jurist för att ta fajten mot den stora byggvarukedjan och det ännu större försäkringsbolaget.

Om artikeln

Publicerad: 2018-11-26 16:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsmiljö Arbetsplatsolycka Byggmax Trygg Hansa