TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Bilinspektör Roger Ogemar i Västerås tillhör gruppen av eldsjälar inom trafikpolisen. Bilinspektör Roger Ogemar i Västerås tillhör gruppen av eldsjälar inom trafikpolisen.

Bilinspektör fick låta rumänsk ”non-stop-förare” köra vidare

Han har kört buss i många år, är utbildad tungmekaniker, men nu är han bilinspektör i Västerås och tillhör gruppen av eldsjälar inom trafikpolisen. Ett arbete som ibland kan vara frustrerande. Som till exempel när man tvingas släppa iväg uppenbara lagtrotsare.

Proffs har fått en pratstund med bilinspektör Roger Ogemar från Sala, som förra fredagen stoppade ”Imponolastbilen” i Hallstahammar, som vi skrev om här i vår webbtidning.
Ogemar har kört buss i många år, är utbildad tungmekaniker. Men nu är han bilinspektör i Västerås och tillhör gruppen av eldsjälar inom trafikpolisen.

Redan när han körde buss, fanns det problem och även om det inte handlade om cabotagetrafik, fanns fusket med i bilden – då som nu.
– Fordonsbristerna var många då också och jag kände att jag ville kunna göra något åt det och annat fuskande, berättar Ogemar.

Han blev bilinspektör för sjutton år sedan och det är ett spännande yrke, men även ett som idag allt oftare skapar frustration inom kåren. Otydliga regelverk som är svåra att tolka, är något som försvårar hans och kollegornas arbete ute på vägarna.

Han berättar om ett fall från sistlidna måndag som drog saker till sin spets. På väg 572 utanför Arboga, stoppar de en svensk dragare från åkeriet Iron Wheels med ett Belgienregistrerat släp och DSV som speditör. Lasten var radiatorer på väg till Scania i Södertälje.

Chauffören var rumänsk och anställd i ett rumänskt bemanningsföretag och man kunde utläsa att han dagtid körde på sitt riktiga förarkort och på natten ett falskt sådant utan identitet.
– Chauffören bekräftade att han var ensam förare på fordonet och kunde inte alls förstå varför det blivit registreringar i färdskrivaren, berättar Ogemar.

För att kunna leta igenom hytten i jakt på mer bevis, krävs en polismans närvaro som kan åberopa Polislagen § 20, men nu kunde detta inte ordnas och eventuella bevis uteblev. De var tvungna att låta honom åka vidare utan åtgärd.

Ta då i beaktande att föraren endast haft sex timmars dygnsvila efter totalt sexton timmars tidigare körning i sträck.
– Det kändes inte bra, säger Ogemar. Med allt färre poliser på vägarna, arbetar bilinspektörerna oftare ensamma och hade behövt kunna åberopa trafiklagstiftningen för att själva kunna söka brottsverktyg på plats, önskar Ogemar.

Han återkommer ofta till svaga lagstöd som skapar dessa situationer, men tycker ändå att Trafikutskottet, TU, har börjat gå rätt väg. Han nämner att Inrikesminister Ygeman träffade tre poliser personligen (Läs även: Inrikesministern i möte med trafikpolisen om yrkestrafiken) och att Salapolitikern Pia Nilsson i TU, varit ute med dem i fält och fått ett uppvaknande.

Har ni stöd för ert arbete av era högsta chefer i ert område?
– Det tycker jag vi har. Även innan omorganisationen, säger han. Vi kan föra en bra dialog och blir hörda vilket gör att vi kan arbeta framåt. Vi är ett bra gäng här i Västerås.

Något som dock hänger som en skugga över dem och alla som arbetar med yrkestrafiken, är beställaransvaret.
– Åklagarna verkar inte förstå hur viktigt det är att få en vägledande dom i detta, säger han.

Även handläggare, som styrs av åklagaren i utredningar, kan känna frustration när åtgärder i undersökningar uteblir på grund av att de exempelvis inte bara är resurskrävande, utan även arbetskrävande.

Vad hoppas du på nu?
– Jag, precis som så många andra, vill komma åt fusket och det kan vi göra mer effektivt om vi får klara regler och att beställaransvaret klargörs, avslutar Roger Ogemar – som inte tänker ge upp.

Om artikeln

Publicerad: 2015-08-21 17:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Impono Roger Ogemar Västerås