Fotograf: TransportMagasinet - tungt.no

Toten Transport sparkar ut Dinotrans

På väg till en kund i norska Drøbak, fick det dåligt skodda ekipaget från Dinotrans problem. Det resulterade i körförbud ? och nu säger uppdragsgivaren, Toten Transport, upp avtalet med det lettiska transportföretaget.

Dinotrans har tidigare erfarenhet av att stå i rampljuset. För cirka ett år sedan blev det känt att det stora åkeriet börjat anställa filippinska chaufförer. Då förklarade åkeriets vd, Staffan Resare, att det handlade om att hitta kompetenta förare – inte att spara pengar.

Om man nu möjligtvis inte sparade pengar på att anställa förare från Filippinerna, kanske man istället valde att göra besparingarna på lastbilsekipagen. Och kravet på kompetens har man tydligen också fått göra avkall på.
Det är inte helt utan fog dessa tankar kommer upp. Läs vidare…

På väg till Neral Maskin i Drøbak, fick ett lettiskt ekipage tillhörande Dinotrans problem i en liten backe inne på industriområdet där maskinföretaget håller till. Med dåliga däck och med kättingar som inte passade på hjulen, satte polisen ganska omgående körförbud på ekipaget.

Den filippinske chauffören fick sedan följa med till polisstationen för förhör, allt medan dragbil och släp fick åka bärgningsbil till Falck i Østfold, med andra ord till Räddningsverket i Råde.

När vår norska tidningskollega TransportMagasinet kontaktar Neral Maskin, berättar företagets chef att Dinotrans körde på uppdrag av Toten Transport.
Chefen berättar också att det alltid är lika spännande att se vem som kommer för att leverera godset.

Tidningen kontaktar Toten Transport i förhoppning om att få en förklaring på varför de utnyttjar ekipage som är direkt livsfarliga. Det ska tilläggas att utöver de dåliga däcken och de ”icke passande kättingarna”, saknade trailern dessutom fungerande ABS-bromssystem.
Den filippinske chauffören hade aldrig tidigare varit i Norge, än mindre kört lastbil där.

– Jag kan informera dig om att Dinotrans har brutit mot vårt avtal på flera punkter och vi har därför sagt upp avtalet med dem, med omedelbar verkan, berättar Roy Jakobsen, vd på Toten Transport Oslo AS.

TransportMagasinets följdfrågor till Toten Transport handlade bland annat om vilka krav man ställer på sina underleverantörer, åkerierna som kör för företaget. Man ville även få en kommentar specifikt om det aktuella ekipaget.

– Det är tråkigt att se att en av våra transportörer har brutit mot våra riktlinjer och det tar vi självklart på största allvar. Toten Transport satsar hårt på att ha norska ägare och norska chaufförer som har rätt kompetens, förklarar Rune Berg hos Toten Transport för TransportMagasinet.

– Marknaden har ändrat sig mycket de senaste åren och på grund av det måste vi också anställa utländska chaufförer på våra norska bilar. Därutöver har vi också ett samarbete med tyska, polska och danska transportörer.

– Vi det här tillfället har Dinotrans inte följt våra direktiv och avtal, något som resulterat i att vi nu, med omedelbar verkan, säger upp samarbetet med dem, förklarar Rune.

Rune tillägger att Toten Transport i mycket begränsad omfattning utnyttjar utländska transportörer, men när de gör det så ska det ske enligt Toten Transports riktlinjer. Det betyder bland annat bilarna ska ha erfarna chaufförer, kätting och däck som med god marginal har mer än fem millimeters mönsterdjup, som lagen kräver.
– Utöver det ska vi endast använda oss av treaxlade bilar, vintertid.

Vi har försökt att nå Dinotrans och Staffan Resare för en kommentar, utan framgång.

 

Om artikeln

Publicerad: 2014-01-28 16:48
Kategori: Nyheter
Taggar: