Nya FM har yttre drag som tydligt visar "familjetillhörigheten" med FH.Fotograf: Volvo Lastvagnar

Nya FM följer i ”storebror” FH:s spår

Ungefär samtidigt som Volvos FH-karavan rullar ut, presenterar man ytterligare en ny lastbilsmodell, Nya FM. Förutom de karaktäristiska dragen från FH, har FM-bilen även fått ärva andra egenskaper och tekniska lösningar, som till exempel en mer ombonad förarmiljö och "Dynamic Steering" ? som kombinerar den hydrauliska servostyrningen med en elektroniskt reglerad elmotor på styrstången.

Den allra största skillnaden mellan nya FH och nya FM är antagligen sättet som Volvo har valt att lansera de olika modellerna på. Medan man bankade på stora trumman lång innan nya FH sett dagens ljus, lät man nya FM smyga ut på vägarna, nästan obemärkt.
Men, som sagt, i övrigt hittar man en hel del i FM som vi redan berättat om i artiklar om FH-bilen.

Chefen för Volvo Lastvagnar, Claes Nilsson, beskriver nya FM som en ”allroundspelare”. Men å andra sidan, vilken lastbil är inte det?
Det som däremot kan vara lite extra intressant med FM, förutom ovan nämnda styrning, är den uppgraderade fjäderupphängningen , bränsleoptimeringssystemet ”I-See”, lägre tjänstevikt och ökad chassiflexibilitet.

Tillvalsutrustningen ”Kollisionsvarning” känner vi också igen från nya FH.
– Tekniken är utformad för att varna föraren och i de flesta fall är detta tillräckligt för att förhindra en allvarlig olycka, säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet vid Volvo Lastvagnar.
Det lätta, starka främre underkörningsskyddet har utformats för att ta upp en betydande del av krockvåldet vid en kollision med ett lättare fordon.

Enligt Volvo Lastvagnar har den nya hyttmiljön i FM utformats med föraren i fokus. Vi har ännu inte hunnit se så mycket av interiören, men med tanke på att man sa ungefär samma sak om nya FH – och att det sedermera visade sig stämma – har vi inga belägg för att tvivla på det skrivna ordet från lastbilstillverkaren. Men givetvis ska vi syna FM i sömmarna så snart tillfälle ges.

En annan förarnyhet är möjligheten att ladda ner den nya mobila applikationen My Truck som gör det möjligt att styra och övervaka vissa av lastbilens funktioner på distans. Exempel på funktioner i appen är fjärrstart av värmaren (om lastbilen är utrustad med parkeringsvärmare kan den startas eller tidsinställas via mobilappen), en ”instrumentpanel” som ger föraren tillgång till en mängd information såsom aktuella nivåer på diesel, AdBlue, motorolja, kylvätska och spolarvätska samt status på batteri och ljuskällor.

Via appen kan man även få information om lastbilens dörrar är låsta eller olåsta samt larmstatus. Om larmet aktiveras får föraren veta detta via mobilen.

Nya Volvo FM lanseras med en komplett uppsättning 11- och 13-litersmotorer som möter de kommande Euro 6-kraven, som införs i början av 2014.
Bilen har förvisso redan synts till ute på de europeiska vägarna – men den officiella premiärvisningen blir på utställningen Commercial Vehicles i Birmingham i april 2013. Den börjar tillverkas för europeiska kunder i september 2013.

Om artikeln

Publicerad: 2013-03-19 10:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Lastbil Nya Volvo FM Nyhet