Social dumpning
Föraren och fordonet på bilden har inget med artikelinnehållet att göra.Fotograf: Tommy Holl

LO-Tidningen:

– De utför Volvouppdrag för slavlöner

Du har säkert mött dem på E6. Helt nya Volvolastbilar, ofta i karavan, på väg från fabriken i Göteborg till bland annat Oslo. Men visste du, att bakom ratten sitter förare som tjänar runt 1 000 kronor i månaden för jobbet? Plus traktamente på runt 9 500 kronor. Detta skriver det fackliga organet LO-Tidningen. Med andra ord, det är matpengarna som gör jobbet attraktivt för förarna.

Hur får man folk att ställa upp på det, kanske du undrar? Inga skandinaviska förare kör för en sådan lön. Nej, men hämtar man förare från lågkostnadsländer, är det självklart möjligt. I det här fallet talar vi om bulgariska förare. Men det gör väl knappast saken bättre, eller?

Det var LO-Tidningen som fick bollen i rullning. De fick några av de bulgariska förarna att börja prata på parkeringsplatsen utanför kontorsbyggnaden där de bor i Göteborg. Förarna säger att det som gjorde jobbet attraktivt var de höga traktamentena. Men alla pengar betalas ut i hemlandet. I Sverige får de endast ut ett förskott på 500 svenska kronor i veckan. Knappast något som man kan klara sig på.

Förarna berättar vidare att de arbetar upp till 80 timmar i veckan och bor i en kontorsbyggnad. Det säger ju en hel del om deras situation.

Enligt den fackliga tidningen förfogar chaufförspersonalen över tre kontor där uppemot 18 personer tvingas bo tillsammans. Arbetsgivaren betalar deras hemresor – men enligt förarna kan det ta mellan 1,5 och tre månader mellan varje hemresa.
I övrigt arbetar personalen från klockan 6 på morgonen fram till mellan klockan 19 och 20 på kvällen. Ibland ännu längre.

Alla förare är anställda i ett bulgariskt bemanningsföretag, som ägs av företaget Olsen & Terra Transport Scandinavia AS. Detta är ett norskregistrerat företag där Helge R. Olsen Eiendom AS är hälftenägare och ett tyskt transport-och logistikföretag äger den andra halvan. Vd för bolaget är Helge Erik Olsen, som också är chef för transportföretaget Helge R. Olsen & Sønn AS, som äger 100 procent av Helge R. Olsen Eiendom AS. Olsen & Terra har ett kontrakt med Volvo som omfattar transporter av nya lastbilar till Norge, Danmark och stora delar av Sverige.

Efter att LO-Tidningen berättat om de bulgariska chaufförernas situation, sattes bollen i rullning. Många svenska riksmedier har därefter tagit upp fallet, så även i Norge.

Wabco


Till en början
var Volvo Logistics informationschef Anders Wilhelmsson övertygad om att det var helt okej att bulgarerna levde som de gjorde, och att det är bulgariska löner som gäller. Så sa han i alla fall till LO-Tidningen. Men efterhand som mediatrycket ökar får ljudet i skällan en annan ton. Till Sveriges Radio säger nu samma Wilhelmsson att de nu undersöker vad som hänt och att ”vi har tagit vår leverantör ordentligt i örat”. Inte minst när det gäller bostäder och att de svenska reglerna om arbetstid ska följas. Men till Sveriges Radio säger han dessutom att han fortfarande tror att det finns lagar bulgariska och bulgariska minimilönen kommer att gälla.

Vi har tagit upp ämnet med våra kollegor i Norge. Chefredaktör Tormod Magelssen på tidningen TransportMagasinet är osäker i sin uppfattning om det som sker är förenligt med lagstiftningen.
– Här på vår redaktion vet inte med säkerhet om detta är en laglig praxis eller inte. Men alla med lite gott norskt bondförnuft tror vi skulle kalla detta för social dumpning. Och Volvo kan enligt vår mening inte bara skylla på underleverantören i det här fallet, menar Magelssen.

– Som kund har de ett självständigt ansvar att se till att underleverantörerna sköter sig. Och vi kan inte föreställa oss att den här frågan ställer de inblandade företagen i en speciellt bra dager, tillägger han.
– Nu utreder Volvo ärendet. Det ska bli intressant att se om de låter Olsen & Terra Transport AS få fortsätta köra under avtalsperioden, som enligt LO-Tidningen löper ut 2012.

På tyska Terra Speditions hemsida kan vi läsa att de är ett globalt företag som sedan 1978 har specialiserat sig på transporter av lastbilar, bussar och mobilkranar. Enligt hemsidan har de dessutom 1 500 specialutbildade förare som ser till att allt ska gå smidigt.

Så här står det till exempel:
”Overcoming these often considerable distances, especially with commercial vehicles, requires know-how, detailed planning and professional, specially-trained drivers if the journey across all kinds of different countries and cultures is to be completed successfully”.

Texten, fritt översatt:
”Att övervinna dessa ofta stora avstånd, speciellt med kommersiella fordon, kräver kunnande, detaljplanering och professionella, specialutbildade förare om resan i alla möjliga olika länder och kulturer ska kunna slutföras med framgång”.

Även Olsen & Terra Transport Scandinavia AS gör på sin hemsida ett nummer av att de utför krävande uppgifter.
– Man tvivlar ju på att det är de bulgariska chaufförer, som får ettusen kronor i månadslön, som man menar utgör företagets specialutbildade personal.
– Som vi ser det är det inte svårt att vara överens med LO-Tidningen att det här är social dumpning. Att Volvo, som en av världens största producenter kan vara betjänt av att bidra till det här, är mycket märkligt, anser Tormod Magelssen.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2011-12-01 09:22
Kategori: Nyheter
Taggar: Volvo Lastvagnar