MÅNADENS LEDARE

Kan kommunala ”hjälptransporter” stjälpa budbilsbranschen?

Coronaviruset covid-19 fortsätter att skaka världen. Siffror som talar om antalet smittade och om hur många som mist livet är sorglig läsning som berör oss alla. Oavsett åldern på den som avlider, är det en katastrof för alla som drabbas.

Många företag har stoppat sin produktion, inte minst har det märkts av i fordonsbranschen. Vi på tidningen Proffs har liksom andra medier drabbats på så sätt att annonsintäkterna minskar. Och utan en stabil ekonomisk bas, går det givetvis inte att driva verksamheter vidare i samma omfattning som tidigare.

Vi på Proffs har däremot aldrig ansett att ”ge upp” är en framgångsfaktor. Vi har genom vår journalistik rent historiskt visat att det enda som gäller är att kämpa hårt och målinriktat. Liksom yrkesförare generellt, sjukvårdspersonal, poliser och andra inom samhällsbärande verksamheter. Däremot har vi lättat lite på gasen för att på så sätt inte riskera att hamna i en situation där vi tvingas lägga ner tidningen. Det finns nämligen inte på vår karta.

Det här numret är av ovannämnda anledning lite tunnare än normalt. På nätet håller vi däremot samma tempo som vi brukar.
Vi har alltid varit starkt beroende av att våra läsare betalar för sina respektive prenumerationer. Nu är det ännu viktigare! Jag hoppas att du gillar Proffs och att du vill visa ditt stöd genom att köpa en prenumeration, antingen till dig själv eller till någon vän som du vet skulle behöva En Riktig Lastbilstidning.

Swisha 315 kronor till 123 597 84 24. Ange dina (eller tidningsmottagarens) adressuppgifter i meddelanderutan. Klart!


Nöden är uppfinningarnas moder
och från alla håll och kanter kommer utsträckta händer till behövande. Bristen på material inom sjukvården har till exempel fått Volvo Lastvagnar i Tuve att börja tillverka skyddsvisir. Scania har bidragit med personal från sin logistik- och inköpsavdelning som ska hjälpa Karolinska universitetssjukhuset att tillsammans med en arbetsgrupp bestående av sjukvårdspersonal från hela Stockholm, säkra leveranserna av framförallt skyddsutrustning.

Jag känner mig just nu extra stolt över våra båda fina lastbilsmärken!

Ett annat exempel är att Ford Motor Company Fund startat ett högläsningsprogram där Fordmedarbetare kan spela in videor där de läser högt ur barnböcker på sitt eget språk. Dessa inspelningar publiceras sedan i ett bibliotek, i syfte att hjälpa de 1,3 miljarder barn som (i skrivande stund) drabbats av skolstängningar.

I många kommuner har man börjat frakta varor från butiker till medborgare som sitter i karantän eller som tillhör en riskgrupp och som därför inte bör vistas bland andra människor på grund av smittorisken.


Samtidigt som jag sitter och
räknar ner timmarna innan någon kommun dras inför skranket för att ha brutit mot upphandlingsregler eller för att ha utfört transporter utan trafiktillstånd, får jag information om förare av lätta lastbilar som stoppats och som till exempel inte har en aning om vad tidbok är.

Transportstyrelsen säger i ett mejl till mig att så länge man inte tar betalt för transporterna så borde det vara okej att köra utan trafiktillstånd. En trafikpolis som jag pratat med säger däremot tvärtom – det har inte alls med betalningen att göra. Transporterna är olagliga – punkt.

Självklart måste alla hjälpas åt att göra livet enklare för både medborgare och för butiksinnehavare. Men vi får inte glömma bort budbilsfirmorna som ju lever på den här typen av transportverksamhet. I början av april fick jag en budbilsleverans och föraren, som kör för en stor budfirma, hävdade att transporterna till och från butiker har gått ner med hela 80 procent. Att kommuner i det läget börjar med transportverksamhet ”för annans räkning”, är nog inte helt genomtänkt.

Vi får se var det här slutar, frågan är om det goda syftet uppväger ett eventuellt lagbrott?

Göran Rosengren
Chefredaktör

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-24 10:00
Kategori: Ledare
Taggar: Budbilstransporter Corona Covid-19 Trafiktillstånd Transportstyrelsen