Under det senaste året har det varit mycket kritik mot Transportstyrelsen med anledning av PEth-skandalen och det med rätta. Många har drabbats av Transportstyrelsens felaktiga hantering i körkortsärenden.
I sommar kom en dom från kammarrätten i Stockholm där domstolen konstaterar att två PEth-tester inte är tillräckligt för ett körkortsingripande. Domen är en rejäl knäpp på näsan för Transportstyrelsen!
Röran och kompetensbristen inom Transportstyrelsen är uppenbar för alla som på ett eller annat sätt varit i kontakt med myndigheten. Det blir särskilt tydligt när man läser olika artiklar i samma ämne. Låt mig som exempel ta två citat från Transportstyrelsen.
Två citat här nedan visar att Transportstyrelsen ger olika besked till olika redaktioner. Det är inget ovanligt när det gäller Transportstyrelsen utan i stället snarare regel än undantag att budskapen är motstridiga eller felaktiga, tyvärr.
Första citatet är från en artikel i Tidningen Proffs. Transportstyrelsens representant svarar tidningen: ”Jag tycker det är viktigt att påpeka att reglerna i mångt och mycket kommer utifrån styrande EU-direktiv och inte är något som Transportstyrelsen på eget bevåg har valt att införa.”
Det andra citatet är hämtat ur branschtidningen Taxi idag och lyder: ”De två sistnämnda kategorierna är svenska så kallade särkrav som är mer långtgående än reglerna som finns i EU:s körkortsdirektiv.”
Samma myndighet, men olika budskap gällande lagstiftningen kring PEth-testerna. I en artikel hävdar Transportstyrelsen att de tvingas följa EU och i en annan medger myndigheten att de svenska särkraven är mer långtgående än EU:s. Rörigt och otydligt är bara förnamnet.
Som grädde på moset säger Transportstyrelsens enhetschef Katarina Norén i en intervju i Svenska Dagbladet den 27 oktober följande: ”Det gick lite för långt i tillämpningen”.
Det uttalandet måste väl ändå betraktas som ett hån mot de människor som drabbats av Transportstyrelsens uppenbara kompetensbrist. I spåren av det som enhetschefen kallar ”det gick lite för långt”, lämnas människor i sticket på grund av att myndigheten inte reder ut sitt uppdrag.
För människor har livet slagits i spillror och många har förlorat sitt jobb, en fullständig katastrof för de som drabbats.
Kammarrättens dom var ett tydligt underkännande av Transportstyrelsens hantering, men myndigheten envisas likväl med att vägra de drabbade människorna att få upprättelse. Det är skamligt!
Är det bara i fråga om PEth som myndigheten trampat fel? Tyvärr inte, PEth-skandalen följer ett mönster som har pågått under längre tid inom Transportstyrelsen. Skillnaden är att det hela briserade när det kom till allmänhetens kännedom hur illa Transportstyrelsen sköter sin verksamhet.
Åkeriföretag över hela landet kan vittna om skyhöga sanktionsavgifter som beslutas på väldigt svaga grunder. Här finns åtskilliga exempel på uppenbara kompetensbrister. Som ett exempel kan nämnas att i ett och samma beslut lyckas man motsäga sig själv i motiveringen. Det om något sätter ljuset på de allvarliga kompetensbrister som råder inom myndigheten.
Kritiken mot Transportstyrelsens så kallade företagskontroller inom åkerinäringen har varit föremål för omfattande kritik bland annat för att de tolkat regelverket felaktigt. Det är mer än en gång som Transportstyrelsen tvingats ändra sin tillsynsverksamhet gällande åkerinäringen de senaste åren.
Det är minst sagt enerverande att ständigt läsa beslut från Transportstyrelsen där felaktigheter kan härledas till brister inom myndigheten. Det här förhållandet kan inte tillåtas fortsätta.
Det är dags att en ny ledning tar över Transportstyrelsen för att återskapa förtroendet för myndigheten och ju snabbare det sker desto bättre!
Thomas Morell, riksdagsledamot
Sverigedemokraterna


