Kritiken gäller medicinska körkortsåterkallelser, speciellt efter PEth-tester. Detta är mycket pinsamt, men nya mildare regler gäller från 2026-01-15 och nya PEth-återkallelser pausas till dess. Därmed anser sig myndigheten ha hanterat den uppkomna situationen. Rätt?
Nej. Fel, fel och åter fel! Situationen är mycket, mycket allvarligare än vad som framkommer av tidningsartiklarna.
Proportionalitetsprincipen finns i förvaltningslag (2017:900) på sidan 1 731 i Lagboken år 2025 och lyder som följer:
Grunderna för god förvaltning
Legalitet, objektivitet och proportionalitet
5 §: ”En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.
I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk”.
Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.”
Bakgrund:
Ett normalår i vägtrafiken är antalet dödade primärt på grund av:
• Fortkörning 85 (speciellt dödas ”oskyddade trafikanter”).
• Rattfylleri 65 (alkohol- och drograttfylla dödar många).
• Distraktion eller trötthet 42 (t ex mobilprat, matkoma eller annan trötthet).
• Fordonsfel eller vägfel 21 (t ex hjulfel, bromsfel eller blixthalka).
• Medicinsk orsak (synfältsreduktion, högt Peth-värde eller hög ålder) dödar NOLL.
• Totalt dödade 213.
Mina reflektioner:
Kvoten mellan 213 dödade och 7 000 000 körkortsinnehavare är 0,00003. Den mikroskopiska siffran visar att antalet dödade är utomordentligt lågt relativt sett. Lägst i hela världen? Dock är det meningsfullt att försöka reducera siffran ytterligare, men blott om detta kan ske utan orimligt stora olägenheter för den enskilde föraren.
I samband med fortkörning har körkortsåterkallelser (ofta 2 månader) den gynnsamma effekten att antalet dödsolyckor halveras eftersom förarna kör försiktigare vilket ”leder till avsett resultat”.
Detsamma gäller tydligen ej när man återkallar körkort av ”medicinska” skäl, eftersom förarna ju ej har samma möjlighet att modifiera sin körning på ett sätt som ”leder till avsett resultat”. Dessutom gäller att antalet dödade här ju redan är NOLL och således ej kan reduceras ytterligare.
Dessutom gäller att en återkallelse på livstid (av nästan 9 000 körkort årligen) är en orimligt stor olägenhet för den enskilde föraren och kan redan av den anledningen ej accepteras.
Sammanfattningsvis kan konstateras att inte mindre än tre absoluta hinder finns vilka var för sig och givetvis även tillsammans förbjuder körkortsåterkallelser av ”medicinska” skäl. Sådana återkallelser är olagliga och måste genast upphöra.
Skillnaden mellan lag och praxis är en enorm rättsskandal. Om återkallelserna ej upphör borde polisen kanske göra en räd mot Transportstyrelsens körkortsavdelning och bortföra personalen i handfängsel?
Lagtexten talar om ”olägenheter”. Vad är det? Ambulanssjuksköterskan Linn Gustafsson och serviceteknikern Mikael Larsson har intervjuats i massmedia och beskriver hur hela tillvaron krossats sedan de fått sina körkort återkallade av ”medicinska” skäl.
Tiotusentals andra förare har upplevt samma situation som arbetslöshet, konkurser, ekonomisk misär utan att kunna ställa fram mat på middagsbordet och i några fall självmord.
Bakom situationen finns eko-bedragare som infiltrerat Transportstyrelsen och uppställt orimliga ”medicinska” krav så att mycket pengar hamnar i bedragarnas och medarbetares egna fickor i stället för att förbättra trafiksäkerheten. Orimliga 3 miljoner förare skulle få körkorten återkallade om landets samtliga förares synfälts- och PEth-värden testades.
Trafikverket och Transportstyrelsen är båda tekniska myndigheter vars generaldirektörer rätteligen bör vara väl meriterade civilingenjörer enligt lagens krav på ”förtjänst och skicklighet”. I stället har ”kompisrekryteringar” ägt rum med negativa konsekvenser. ”Fisken ruttnar från huvudet.” Sveriges korruptionsindex är blott 80 och ej 100.
Polisen får in 700 bedrägerianmälningar varje dag. Oftast finns bedragarna utanför våra myndigheters väggar, men Den 7 maj 2025 inleddes beträffande Peth-bluffen en förundersökning enligt Brottsbalken BrB 20:1 inne i Transportstyrelsen (Utredning K493165-25).
Dessutom ligger nu i Högsta domstolens brottmål nr B 8479–25 berörande proportionalitetsprincipen, synfältsreduktion och olovlig körning vid akut nödsituation vid medicinsk körkortsåterkallelse.
Det anses att utredningarna kan komma att svälla ut och även innefatta flera andra brott enligt BrB 3:7, 14:4, 10:5, 9:3 och 20:3 med upp till 6 års fängelse per brott.
Körkortslag (1998:488) 5 kap. 3 § 7: ”Ett körkort skall återkallas om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort.” Ordet ”väsentligt” poängterar att det måste vara fullkomligt uppenbart att föraren kör trafikfarligt för att körkortet skall få återkallas. En vållad svår olycka utan förmildrande omständigheter fordras normalt. Alternativt ett flertal smärre olyckor.
Godartade Åldersrelaterade Medicinska Funktionsvariationer (GÅMF) begränsar ej alls, ofta tvärtom. Normala ofarliga åldersförändringar som efter 40 års ålder drabbar var tredje människa får ej innefattas i begreppen ”sjukdom, skada eller dylikt”. Varje vecka upphör 2 000 äldre förare spontant och frivilligt att köra bil eftersom det ej längre känns säkert. Denna frivilliga ”egenåtgärd” ger siffran NOLL ovan.
170 tvångsvisa medicinska körkortsindragningar per vecka har därför ingen vettig uppgift att fylla. De drabbar fullständigt fel förare. Det är huvudsakligen ”extrasäkra förare” vars körkort därvid återkallas.
Det bör påpekas att EU-rättens proportionalitetsprincip av år 1995 har högsta dignitet och därför ”tar över” de mot principen stridande EU:s körkortsdirektiv samt Transportstyrelsens egna påhittade föreskrifter. Proportionalitetsprincipen fanns redan före 1995 i Sverige och har till syfte att skydda den enskilde mot myndigheters obefogade ingripanden.
Se även Wikipedia, ”Proportionalitetsprincipen, Sverige”, tredje stycket som konstaterar att ”medicinska” körkortsåterkallelser alltid varit olagliga och bygger på felaktig rättspraxis. Lagen är på vår sida, men detta har inte varit tillräckligt. I praktiken krävs även att många goda krafter samverkar för att åstadkomma en förändring.
Frågan är nu: Vad kan just DU göra för att få stopp på de ”medicinska” körkortsåterkallelserna?
									
					
