DEBATTARTIKEL

DEBATT: PEth-skandalen blottar större problem i systemet

Transportstyrelsen är fortfarande föremål för hård kritik efter en dom i kammarrätten som underkänner myndighetens hantering av PEth-tester i körkortsärenden. Thomas Morell, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna och vice ordförande i trafikutskottet, menar i den här debattartikeln att problemen är symtom på djupare brister i ledning och kompetens – och kräver ett omedelbart ledarskifte för att återupprätta förtroendet.

Den senaste tiden har det varit mycket kritik mot Transportstyrelsen med anledning av PEth-skandalen och det med rätta. Många har drabbats av Transportstyrelsens felaktiga hantering i körkortsärenden. I dagarna kom en dom från kammarrätten i Stockholm där domstolen konstaterar att två PEth-tester inte är tillräckligt för ett körkortsingripande. Domen är en rejäl knäpp på näsan för Transportstyrelsen!

Dessutom pågår en förundersökning gällande tjänstefel och utfallet av den blir spännande.

PEth-skandalen följer ett mönster som har pågått under längre tid inom Transportstyrelsen. Skillnaden är att det hela briserade när det kom till allmänhetens kännedom hur illa Transportstyrelsen sköter sin verksamhet. Redan när jag var regionchef hos Sveriges Åkeriföretag ägnade jag en stor del av min arbetstid åt att överklaga ärenden där Transportstyrelsen läst lagstiftningen som en viss potentat läser bibeln. Det tragiska är att detta har fått fortgå under så många år.

Riksrevisionen lämnade en rapport i november 2022 om Transportstyrelsens tillsynsverksamhet. Kritiken i rapporten var omfattande, men knappast förvånande för oss som följt Transportstyrelsen under flera år.

En av rubrikerna lyder enligt följande: ”Brister i Transportstyrelsens interna styrning försämrar förutsättningarna för en effektiv tillsyn”. Mycket skrivs om bristerna i Transportstyrelsens styrning och en mening sammanfattar det hela mycket bra och lyder: ”En nackdel är att det saknas en övergripande styrning av tillsynsverksamheten”. Myndighetens ledning har helt enkelt inte haft koll på det som sker och verksamheten kan snarare kallas ”herrarnas fria åkning”!

Jag vet inte hur många ärenden jag under årens lopp har varit med och hanterat där Transportstyrelsen helt enkelt inte förstår lagstiftningen och dess syfte. Jag sitter precis nu och läser in mig på ett ärende med sanktionsavgifter där det är uppenbart att handläggaren inte har koll på lagstiftningen, eller ens Transportstyrelsens egna rekommendationer.

PEth-skandalen är därför en logisk följd av en myndighetens bristande ledning och värst av allt, avsaknad av relevant kompetens! Ett av Riksrevisionens bärande teman var att myndighetens tillsynsverksamhet inte är effektiv.
Nej, det kan den inte bli eftersom det brister så kapitalt i förmågan att förstå lagstiftningen och att många ärenden därför skall avgöras i domstol.

Att jag har synpunkter på Transportstyrelsens ledning är ingen nyhet, det är snart sju år sedan jag rekommenderade generaldirektören att göra någonting annat. Sju år har förflutit med åtskilliga fall av felaktiga sanktionsavgifter och nu på senare tid, felaktiga körkortsingripanden. Det här kan helt enkelt inte tillåtas fortsätta.

Det är dags för en ny ledning hos Transportstyrelsen för att återskapa förtroendet för myndigheten, ju snabbare det sker desto bättre!

Thomas Morell, Sverigedemokraterna

LÄS FLER ARTIKLAR OM PETH

 

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-02 08:20
Kategori: Debatt
Taggar: Körkortsingripande PEth PEth-Test Riksrevisionen Thomas Morell Tillsyn Transportstyrelsen