DEBATTARTIKEL

DEBATT: Ministerförsvaret väcker frågor

Trots omfattande kritik från forskare, läkare och media fortsätter Transportstyrelsen att försvara sin hantering av PEth-tester vid körkortsåterkallelser. I denna debattartikel ifrågasätter Anders Dahlgren både myndighetens agerande och infrastrukturministerns försvar av det.

Det har varit en interpellationsdebatt mellan Thomas Morell (SD) och Andreas Carlson (KD). Det är märkligt att höra ansvarig minister benhårt försvara Transportstyrelsen arbete trots att så mycket i media tillbakavisar det Transportstyrelsen säger.

Han hävdar med bestämdhet att det bara är 40 fall med endast 2 PEth-tester i Sverige under 2024. Rapportering i media säger att det bara i Falun var 42 överklaganden till Förvaltningsrätten under 2024. Flera tidningar hävdar också med bestämdhet att det finns betydligt fler fall.

Där finns nog också ett mörkertal.

Andreas Carlson låter också myndigheten utreda sig själva vilket är anmärkningsvärt med all kritik som kommit från forskare, läkare och förtroendevalda. Är det samma experter som sagt att PEth är ett bra sätt att använda för indragande av körkort?

Transportstyrelsen säger att de gör om reglerna där två tester inte är tillräckligt men de fortsätter kategoriskt att avslå när överklaganden kommer in. En regeländring där färre körkort ska dras in vilket tydligt visar att de gjort fel från början. Det är väldigt märkligt att de, istället för att ödmjukt säga att de gjort fel, bara kan fortsätta förneka felaktiga hanteringar och komma undan med det.

Ministern har fortsatt förtroende för myndigheten.

Att man på nytt kan ansöka om körkortstillstånd som drabbad är i och för sig sant men det förändrar inte myndighetens arbete. Föreläggandet ligger kvar utan några förändringar. Med andra ord helt meningslöst att försöka.
Ansvarig minister tar också upp vid flera tillfällen ett uppmärksammat fall som att det vore något som förändrats.

Personen fick tillbaka körkortet för att hen gjort det som stod i Transportstyrelsens föreläggande. Med andra ord är hen fortfarande klassad som missbrukare och har en prövoperiod på två år att vänta med fortsatt inlämning av prover. Inget nytt under solen.
Ny forskning visar att de riktlinjer som finns är totalt felaktiga vad gäller till exempel alkoholmängd och halveringstid. Transportstyrelsen lutar sig mot forskning gjord 2019 där i princip allt idag ifrågasätts av forskare.

Andreas Carlson talar om ansvar men visar total avsaknad av detsamma. Genom att använda samma floskler och felaktigheter som Transportstyrelsen visar han med tydlighet total avsaknad av ansvar.

Det ansvarig minister visat i gårdagens debatt är hur djupt rotad förtroendekrisen är. Med rätta tappar myndigheter och politiker i opinionssiffror.

Anders Dahlgren
Malmö

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-24 10:29
Kategori: Debatt
Taggar: Körkort Myndighetskritik PEth PEth-Test Rättssäkerhet Transportstyrelsen