Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
DEBATTARTIKEL
 "Så här ser blanketten ut som läkare slentrianmässigt kryssar i", säger Jan Östman.

Vad säger regionerna om användandet av PEth-prover?

”Transportstyrelsen har format läkarkåren till någon sorts patrull så de själva kan skylla ifrån sig. Det beror mycket på att folk har förtroende för vården och funderar inte över vilka prover de tar. Det förtroendet kommer snart vara förstört när folk börjar förstå vad de testas för”, skriver debattör Jan Östman.
Genrebild. Foto: Swebio.

Behåll ellastbilspremien och rappa på

2030-sekretariatet kritiska till ett års väntetid för hittills i år har bara 1 005 premier för lätta ellastbilar betalats ut och den 1 oktober läggs den ner enligt regeringens plan. I stället bör regeringen uppdra åt Energimyndigheten att snabbt beta av kön på otroliga ett år och förlänga premien till och med 2026.
Genrebild. Foto: IVL.

Forskare utreder förutsättningar för förnybar bensin

I stort sett all bensin är i dag fossil och möjligheterna att ställa om bensinen till förnybart är kraftigt begränsad. I ett nytt projekt ska forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet därför undersöka förutsättningarna för att en marknad för förnybara bensinprodukter ska kunna växa fram.
Genrebild.

Namninsamling: ”Stoppa PEth-tester för att återkalla körkort”

Det pågår en namninsamling som ska skickas till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD) för att stoppa användandet av PEth-prover för att återkalla körkort samt för att försvåra att få körkortstillstånd.
Genrebild.

Arbetet mot rattonykterhet måste förstärkas

Nykterhetskontrollerna behöver bli ännu fler för att nå en avskräckande effekt, skriver M Sverige som efterlyser fler slumpmässiga nykterhetskontroller utmed vägarna.
Scanias nya drivlina för bussar och lastbilar. Foto: Scania.

Scania lanserar nya förbrännings- och laddhybriddrivlinor

I Scanias nya drivlineplattform, baserad på Super-lastbilsmotorn, introduceras nu versioner av både förbränningsmotorer och laddhybrider för bussar och turistbussar. Plattformen möter olika behov och krav och möjliggör enligt Scania kraftigt minskad bränsleförbrukning och efterlevnad av nollutsläppszoner för långväga transporter.
Foto: Hanna Franzén

Författarduon prisas för insats i vägtransportbranschens utbildning

Fordons- och transportprogrammet har i snart tre decennier haft tillgång till läromedel skapade av Sven Larsson och Anders Ohlsson. Nu belönas de båda yrkeslärarna med Läromedelsförfattarnas pris 2025 för sitt arbete med att ge kommande generationer av förare och fordonstekniker en stabil grund att stå på.

Volvo lanserar uppgraderad FL 4×4

Volvo stärker sitt mellantunga lastbilserbjudande med en uppgraderad version av Volvo FL 4x4. Modellen är utvecklad för att möta ökade behov inom krävande offroad-miljöer och riktar sig till flera olika användningsområden, från bygg och energi till räddningstjänst och försvar.
Genrebild. Proffs/arkiv.

Elfordon ger ökat arbetsgivaransvar – men risk för ”överutbildning”

Elfordon har på kort tid blivit en självklar del av fordonsflottan. De är både miljövänliga och trafiksäkra, men samtidigt innebär de nya risker – framför allt när batterier skadas. För arbetsgivare inom verkstadsbranschen innebär det ett ökat ansvar för arbetsmiljön, där kunskap och rätt hantering är avgörande.
Daimler Buses har i Tyskland installerat ytterligare 28 laddplatser för stadsbussar. Laddningen sker genom ”panto down”-modellen. Foto: Daimler Truck AG.

Daimler Buses bygger egen laddinfrastruktur

Daimler Buses installerar komplett laddinfrastruktur för elbussarna från Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB). Det är en viktig milstolpe för helt elektriska linjetrafikbussar i stadskärnan nås i Stuttgart.
1 2 3 … 1 129 Nästa →
Senaste numret

29 AUGUSTI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Behåll ellastbilspremien och rappa på
  2. Forskare utreder förutsättningar för förnybar bensin
  3. Namninsamling: ”Stoppa PEth-tester för att återkalla körkort”
  4. Arbetet mot rattonykterhet måste förstärkas
  5. Scania lanserar nya förbrännings- och laddhybriddrivlinor

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.