Tio år av släckta bakljus ute i trafiken Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. ”Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande”, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Bilprovningen ny partner i 2030-sekretariatet Bilprovningen går in som partner i 2030-sekretariatet för att stärka transportsektorns omställning. Med sin nationella närvaro, praktiska kunskap och omfattande fordonsdata bidrar Bilprovningen med unik kompetens i arbetet för att nå Sveriges klimatmål och EU:s klimatkrav till 2030.
DEBATTARTIKEL SD och M svarar ”Åkaren”: ”Nedmonteringen av trafikpolisen har gynnat de kriminella” SD och M svarar i en replik till ”Åkarens” debattartikel att de delar hans oro. Thomas Morell (SD) och Sten Bergheden (M) menar att de kriminella nätverken har tagit plats där trafikpolisen drog sig tillbaka och att kontrollerna på väg måste stärkas rejält – för åkerinäringens skull och för samhällets säkerhet.
IRU: EU:s elnätsplaner missar transportbranschens största behov EU:s nya planer för att förstärka elnäten ses som ett positivt steg framåt, men enligt IRU saknas fortfarande avgörande delar för att åkerier ska kunna elektrifiera sina fordonsflottor. Särskilt depåladdningen riskerar att hamna i skymundan – något som kan bromsa hela omställningen.
Regeringens passivitet hotar klimatet och Stockholms tillväxt Region Stockholm hemställer nu formellt till regeringen att agera angående Naturvårdsverkets nya vägledning för bergmassor som riskerar att sabotera avgörande infrastruktur- och bostadsprojekt. ”Konsekvenserna blir längre transporter, ökade utsläpp och skenande kostnader för samhällsviktiga projekt”, säger Märta Martin-Granlund (C).
Branschens första testcenter för validering i gång Transportföretagen har länge drivit frågan om validering av yrkeskunskaper inom motorbranschen och nu har ett viktigt steg tagits när Yrkesakademin i Göteborg och Örebro har godkänts som de första testcentren för validering.
Transportstyrelsen: ”YKB-utbildarna lever inte upp till kraven” En majoritet av utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens (YKB) lever inte upp till lagkraven. Det visar Transportstyrelsens tillsyn: – Det är allvarligt. Yrkesförarna har rätt till bra utbildning – för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och ha möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Företagsbilar ska betala på återvinningscentraler i Umeå Vakin kommer att börja fakturera företagsregistrerade lätta lastbilar som besöker återvinningscentraler i Umeå kommun. Kostnaden blir 800 kronor per besök. Vakin uppskattar att ungefär fem procent av besöken till Gimonäs och Klockarbäckens ÅVC är företagsbilar som lämnar på fel plats. "De åker snålskjuts på våra kunder", säger Johnny Drotz, sektionschef Grovavfall hos Vakin.
Branschen måste förbereda sig på att laga skadade elbilsbatterier I takt med att elbilsflottan växer och fordonen blir äldre står fordonsbranschen inför en ny och snabbt växande utmaning: hanteringen och reparationen av skadade batterier och elmotorer. Det menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen som varnar för att problemen kommer att öka markant de kommande åren.
Låg betalningsvilja och otydlig politik bromsar omställningen Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.