Ikea efter domen mot Brinkman: ”De har levt upp till IWAY”

Brinkman Trans-Holland, som bland annat är en av Ikeas större underleverantörer, dömdes förra året i en nederländsk domstol för att ha utnyttjat förare från främst Moldavien och Polen. Brinkman överklagade domen som nyligen prövades i högre instans, vilket resulterade i att både facket och Brinkman får rätt i vissa delar.

Den 1 september förra året, skrev Proffs om att svenskägda Brinkman Trans-Holland, som bland annat levererar växter till Ikeas varuhus, dömdes i en nederländsk domstol för att ha utnyttjat förare från främst Moldavien och Polen.

Företaget betalade förarna löner nedåt 2 000 kronor i månaden. Dessutom bröts det mot kör- och vilotidsreglerna. Det är Nederländernas största fackförbund Federatie Nederlandse Vakbeweging, FNV, som driver ärendet och tvisten har pågått i över ett år nu.

Brinkman överklagade domen och härom veckan prövades domen av högre instans. Resultatet blir att både facket och Brinkman får rätt i vissa delar.

FNV tycker det är viktigt att få utrett huruvida utländska förare ska ha rätt till samma arbetsvillkor som holländska förare. I korthet har Brinkman anlitat sina dotterbolag i Moldavien och Polen för transporterna i Sverige.

Dessa förare får den lön de ska ha i hemlandet, men de har inte arbetat hemma utan istället transporterats med buss till Holland. FNV menar då att förarna arbetar i Holland och ska ha lön enligt holländska avtal.

FNV säger sig vara glada över att ha fått rätt i vissa frågor, men domen är inte helt tydlig vad beträffar bland annat uppsägningsvillkor. Brinkman i sin tur säger i ett pressmeddelande att de av domen drar slutsatsen att utländska förare ska ha avtalsenliga löner, men att lönen ska vara den förarna har i hemlandet.

Brinkman protesterar även mot att FNV kallar företaget ”Ikea-transportör” och säger i sitt pressutskick att FNV gör så för att få medial uppmärksamhet. Stämningen mellan FNV och Brinkman är fortsatt infekterad och om Brinkman trotsar domstolsbeslutet, riskerar bolaget en straffavgift på upp till 100 000 euro.

Meca


FNV saknar Ikeas reaktion
, men har fått besked av Elisabeth Munck af Rosenschöld, hållbarhetschef på Ikeas Transport & Logistics Services, att de håller på att utvärderar vad domen verkligen innebär.

Vi kontaktar Ikea för att ställa fler frågor till Munck af Rosenschöld. Hur mycket oegentligheter kan en underleverantör tillåta sig innan Ikea får nog?
− Vi accepterar aldrig några oegentligheter, säger hon. Vi ställer tydliga krav på våra leverantörer genom vårt IWAY, code of conduct.

Levererar inte underleverantörerna enligt IWAY, vidtar Ikea åtgärder, säger hon.

Ikea är väl insatta i rättegången och vad gäller domen, så håller de för tillfället på att utvärdera vad den verkligen innebär och därför säger hon att de inte kan kommentera den i detalj. Men, de fortsätter ju att bryta mot samma regler utan att ni reagerar?
− Våra kontroller visar inte att Brinkman bryter mot IWAY, säger hon. Tvärtom har de levt upp till den, annars hade vi vidtagit åtgärder.

Huruvida diskussionerna Ikea för med Brinkman på något sätt skulle legitimera transportörens arbetssätt, kan Ikea under pågående utvärdering inte kommentera.

Elisabeth Munck af Rosenschöld avslutar med att säga att det finns utmaningar inom transportbranschen varför de löpande arbetar med att förbättra arbetsförhållanden för chaufförerna.
− Vi har även infört en princip som innebär att de transportörer vi har avtal med, endast får outsourca våra transporter i ett led. Detta för att förbättra transparensen i vår kedja av landtransporter och för att bidra till bättre arbetsförhållanden för förarna. Det är vår övertygelse att vi kan vara med och påverka arbetsförhållandena inom transportbranschen vilket vi är i full färd med att göra, sammanfattar Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Foto: Heidi Bodensjö, arkiv

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-27 16:53
Kategori: Nyheter
Taggar: Brinkman Trans-Holland Ikea Rättsfall