Turkiska dragbilar från Ekol, ses hämta löstrailers från Stena Lines tysklandsterminal i Göteborg för att sedan komma tillbaka för att hämta nya trailers. Fotot togs nyligen intill terminalen. Foto: Läsarbild

Volvo agerar mot turkiska Ekol-bilar

”Vi kräver en redovisning”

Turkiska dragbilar från Ekol som hämtar löstrailers från en färjeterminal i Göteborg för lossning i närområdet får Proffsläsare att reagera. Likaså Volvo, ett av företagen som de lossar hos. Nu vidtar fordonstillverkaren åtgärder som tydligt markerar vad de anser om saken.

Redaktionen får in läsartips med bilder och annan dokumentation som gör gällande att tomma, turkiska dragbilar från Ekol, ses hämta löstrailers från Stena Lines tysklandsterminal i Göteborg för att sedan komma tillbaka för att hämta nya trailers. Ett vittne berättar om en poliskontroll utanför Stenas terminal.
- En av de turkiska bilarna hade kopplat och var på väg ut, men började plötsligt backa och krångla sig bort från utfarten för att sedan ställa sig längre in på terminalområdet, säger han. Jag kopplar ihop det med att han fick syn på att polisen kommit till platsen för att göra kontroller.

Turkiska dragbilar får inte köra någon inrikestrafik överhuvudtaget i Sverige. Vittnesmål berättar att dessa trailers, med tillhörande turkiska dragbilar, har setts lossa på fordonstillverkande företag i Göteborgstrakten. Ett av dessa företag är Volvo Group och där reagerar man omedelbart på informationen och vidtar åtgärder.

Faktiskt är Volvo Groups insatser i sammanhanget ovanligt snabba och påtagliga vilket måste ses som positivt och något för andra att ta efter.

Fredrik Ivarsson, kommunikationschef inom Volvokoncernen, vill ha all information som finns att tillgå och därefter konfronterar de Ekol.
- I första kontakten med dem om detta, vidhåller Ekol att de följer gällande lagar och regler, säger Ivarsson.

Vi undrar om de ställer ”rätt” frågor kring de turkiska bilarna. Det är ju endast dessa som är intressanta.

Har Ekol förklarat vad det är för typ av körning deras turkiska dragbilar utför och vilket regelverk hänvisar de till som legitimerar den körningen? När Ivarsson kommer tillbaka till oss har konkreta frågor kring de turkiska bilarna ställts. Men några svar har man inte fått.
- Det stämmer, men vi har förra fredagen haft ett möte med företagets representanter och då har vi ställt krav på att de ska redovisa en mängd saker för oss, säger han.

De krav som Volvo Group ställer på Ekol, vilket för övrigt följer de lagkrav som finns, är att transporterna endast får utföras av en Ekol-filial som är registrerad i ett EU-land och att endast dragbilar registrerade i ett EU-land får användas. Om föraren är från tredjeland, måste förartillstånd finnas. Ekol ska också tillhandahålla en certifierad kopia av gemenskapstillstånden samt de förarbevis som kommer att vara aktuella för Volvotransporter.
- Vi vill också ha en lista på samtliga dragbilar, tillsammans med deras EU-registreringsnummer, som de avser använda för våra transporter, säger han. I januari kommer vi att ha ett uppföljande möte då detta kommer att vara på agendan.

Baserat på Ekols svar, kommer man att utreda om de uppfyller lagkraven, avrundar Fredrik Ivarsson.

Redan juni 2015 skrev Proffs en rad artiklar av samma karaktär om Ekol och nu läggs händelserna med de turkiska dragbilarna till dessa och får sällskap av, tills vidare, det klampade Ekolekipaget i Västerås som vi skrev om den 22 december.

Hur mycket dessa incidenter kommer att påverka Volvos i deras pågående bedömning av Ekol, återstår att se.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 27 December 2017, kl 16:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Ekol, Rättsfall, Volvo Group

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant