VÄGTRANSPORTPAKETET

Vägtransportpaketet:

PROFFS har läst förslaget - som blir offentligt i morgon

Proffs har redan nu tagit del av EU-kommissionens lagförslag i sin helhet. Här berättar vi om de viktigaste punkterna, kryddat med kommentarer från Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD).

I morgon offentliggörs Kommissionens lagförslag som senare ska bli EU:s stora Vägtransportpaket. Vi fick möjlighet att ta del av samtliga förslag redan nu och presenterar här ett litet axplock från materialet som bjuder på både gott och ont.

Kommissionens lagförslag visar att det inledningsvis i Artikel 1 handlar mycket om gott anseende och att företagens ekonomi ska kunna redovisas. Att olämpligförklara en transportansvarig som förlorat gott anseende, föreslår man ska innebära att det måste gå ett år innan man kan återfå förtroendet.

Även för företag som endast använder LCV, lätta transportfordon, vill man öka kraven genom att bland annat kräva en transportansvarig.

Det föreslås i Artikel 16 att mer information ska läggas i de nationella elektroniska registren då det förväntas att möjliggöra bättre regelefterlevnad, men det krävs även ett större administrativt samarbete mellan medlemsstaterna, står det i Artikel 18.

Bland annat föreslås ett införande av en maxtid för att svara på motiverade förfrågningar från andra medlemsstater och en skyldighet för medlemsstaterna att genomföra inspektioner av bristande efterlevnad av kriterierna hos företag som är etablerade i andras medlemsstater.

Cabotaget får ta stor plats i dokumentet och i Artikel 8 föreslås det att begränsningen av antalet cabotagetransporter som får utföras i ett värdland som en fortsättning på en inkommande internationell transport, ska tas bort. Istället ska antalet dagar man får utföra cabotagetransporter minskas.

Man vill också att dokument som styrker transporten ska kunna uppvisas vid kontrolltillfället utmed vägen, möjligen kan dokumenten skickas elektroniskt. Detta för att få bort rättsosäkerheten kring när bevisen ska kunna presenteras.

Vidare föreslår man i Artikel 10a att medlemsstaterna ska tvingas utföra ett visst antal kontroller i enlighet med cabotagebestämmelserna och Artikel 14a föreslår att medvetna brott mot regelverket ska leda till sanktioner.

I Artikel 17 står det att ett datum ska bestämmas då medlemsstaterna är skyldiga att rapportera till Kommissionen om bland annat antalet gemenskapstillstånd och förartillstånd som utfärdats under kalenderåret. Man föreslår även att det till Kommissionen ska rapporteras in antalet cabotagetransport-kontroller som utförts under året.

Artikel 5 föreslår ett säkerställande att företag som är etablerade i andra medlemsstater, ska kunna påvisa en verklig och kontinuerlig verksamhet på platsen och i Artikel 3, finner vi ett miljöperspektiv, om än ett svagt sådant.

 

Förhoppningar och oro hos de svenska parlamentarikerna

Trots att våra parlamentariker inte haft mer tid än oss att sätta sig in i Kommissionens förslag, har vi ändå bett om några korta kommentarer.

Jens Nilsson (S) hoppas att Vägtransportpaketet ska visa att Kommissionen tagit till sig de kommentarer de fått från olika håll.
- Särskilt hoppas jag på att de tagit intryck av vår rapport om social dumpning, säger Nilsson som var ansvarig för den rapporten i EU:s Transportutskott.

Han anser för egen del att cabotagereglerna är viktigast och att översynen tar hänsyn till förarnas och åkeriernas erfarenheter av att det inte har fungerat. Att kämpa för schysta villkor och konkurrens på lika villkor och arbetstagarnas rättigheter, är något han brinner för.

Peter Lundgren (SD) befann sig på flygande fot till Estland. Restiden kommer han att ägna åt att i detalj sätta sig in i Kommissionens förslag, men två saker hade han omgående synpunkter på.
- Jag är starkt kritisk till att Kommissionen föreslår att begränsningen av antalet cabotagetransporter tas bort, men jag ser positivt på att medlemsstaterna kommer att tvingas utföra ett visst antal kontroller av dessa transporter, hälsar han.

I morgon (onsdag) blir Kommissionens lagförslag offentliggjorda och därefter fortsätter det stora arbetet med att skapa ett slutgiltigt resultat av förslagen som då blir legislativa. Proffs kommer att följa analyserna och kommentarerna efter offentliggörandet.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 30 Maj 2017, kl 16:49
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Lagförslag, Mobilitetspaketet, Röstning, Vägtransportpaketet

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant