Föraren har straffats. Nu funderar åklagaren på hur han kan gå vidare vad gäller åkeriföretagets ansvar.Fotograf: Roger Ogemar

Åkeriet om föraren som manipulerat skrivaren:

Vi har inte fattat beslut om hans framtid

Lastbilen hade riggad färdskrivare, något som föraren initialt nekade till att ha någon som helst kännedom om. Men efter ett samtal med åkeriet erkände han sig skyldig.
Proffs har talat med åkeriet.

Det var den 10 december som Västeråspolisen med hjälp av sitt nya verktyg kunde konstatera att fordonet från det litauiska åkeriet Ortima i Vilnius, var utrustat med mer än vad som normalt ska finnas där.
Detta skrev vi om i fredags.

Polisen ställde föraren mot väggen, men han nekade till all kännedom om något olagligt. Detta innebar att fordonet skulle beslagtas och genomgå en omfattande teknisk undersökningen i jakt på utrustningen man visste fanns där.

Åkeriet fick information om det och talade med chauffören som direkt därefter erkänner att han själv skaffat utrustningen och att en kunnig person monterat den åt honom. Efter att han själv monterat ut de olagliga delarna, anhölls han och förhördes.

Senare under kvällen fattade kammaråklagare Fredrik Sandberg beslut om att föraren skulle få straffet villkorlig dom och dagsböter om totalt 2 500 kronor. Därefter försattes han på fri fot.

Föraren straffad, men inte företaget, vad säger bilinspektör Roger Ogemar som var på plats?
– Även om det är en förhållandevis liten summa, är straffvärdet ändå hyfsat högt i och med den villkorliga domen, säger han. Den innebär att han inte behöver göra speciellt mycket i Sverige nästa gång då det blir fängelse tämligen omgående.

Ogemar tycker dock att åklagaren skulle drivit frågan om företagsbot hårdare.

På Ortima berättar försäljningschef Andrej Svirko, att detta var första gången ett av åkeriets fordon varit riggat. Varför gjorde föraren det och varför har ni inte upptäckt det trots att ni övervakar fordonen med GPS?
– Han har förklarat att utrustningen behövdes för att klara bland annat gränsöverfarterna från länder utanför EU till EU-länder där man kan bli stående länge och endast gör små förflyttningar framåt som ändå förstör arbetstiden, säger han.

Just dessa korta förflyttningar har inte gett utslag på GPS:en menar han. Efter det inträffade, har man försäkrat sig om att det inte finns fler riggade fordon. Han anger att ett annat tänkbart incitament för förarna att rigga ett fordon, kan vara att minsta avvikelse på skrivaren kan göra föraren till måltavla för korrupta poliser i det forna öst.

Han säger att Ortima arbetar hårt mot korruption och andra olagligheter och de är tacksamma för den feedback polisen gav dem i detta ärende som leder till att de kan vidta vidare åtgärder.

Hur kommer det att gå för föraren nu?
– Vi har talat med honom och han är givetvis uppbragd över det hela, men vi har inte fattat några beslut om hans framtid ännu. Personligen tror jag på att alla ska få en andra chans, avrundar Andrej Svirko.

Tillbaka till åklagaren. Hur tänkte du inför beslutet?
– Eftersom föraren satt frihetsberövad, hastade det. Jag hade fått rapporten om bland annat hans erkännande och dömde efter den informationen, säger Fredrik Sandberg.

Betyder det att åkeriet nu kan andas ut eftersom de inte kommer att få något straff?
– Nej, nu fortsätter jag att titta på hur vi kan gå vidare med företagets ansvar i detta, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: 2016-12-19 16:47
Kategori: Nyheter
Taggar: Färdskrivarfusk Litauen Manipulation Ortima Vilnius