Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?

När vi på tidningen kontaktar en transportköpare eller speditör som ertappats med att ha anlitat en transportfirma som på något brutit mot lagen, är det mer regel än undantag att man skjuter över ansvaret för det inträffade på någon annan. Jag kan inte minnas någon som rakt ut har sagt till mig att "det är vårt fel".

Genom att hänvisa till sina uppförandekoder anser man att man har gjort vad man kunnat för att förhindra trafikbrott. Ska det verkligen vara så enkelt att svära sig fri?

Vi har på nätet skrivit spaltkilometer om till exempel överlastade 3,5-tonsbilar, otillåtna cabotage och flagranta kör- och vilotidsbrott. Svaren från transportköparna blir snarlika; ”vi har ju sagt till dem att inte bryta mot lagen”.

Svaren tolkar jag som att transportköparsläktet är ett oerhört naivt sällskap.

Ett skärpt ansvar för beställarna, vilket ökar kraven på kontroll av den egna verksamhetens samtliga grenar, kan knappast anses vara för mycket begärt. I byggbranschen har man en byggherre. Byggherren ska se till att arbetena utförs enligt bestämmelserna i Plan- och bygglagen, PBL, och enligt föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av PBL. Byggherren ska dessutom se till så att kontroll och provning utförs i tillräcklig omfattning.

Om byggherren inte fullgör sin plikt, riskerar husägaren att i framtiden råka ut för läckande vattenrör, livsfarliga elledningar och badrum som möglar.

I transportbranschen vet vi ju vad som kan hända när ingen har totalansvar. För här händer det ju faktiskt varje dag.

I det här numret kan du bland annat läsa om den bulgariske chauffören Marin Hristov. Marin stoppades tidigare i år i en poliskontroll, där man kunde avslöja en rad allvarliga brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna.

Marin körde vid tillfället en transport till Rybrinks i Kungsbacka AB, på uppdrag av speditionsjätten LKW Walter. Rybrinks hade inte en aning om att det fanns chaufförer som mår så dåligt som Marin. Och LKW har inget juridiskt ansvar för hur åkeriet behandlar sina förare. Däremot kräver de av sina underleverantörer att man ska vara skötsamma.

Nu visade det sig att chauffören inte tillhörde kategorin ”skötsamma”. Därmed inte sagt att Marin är en dålig människa. Tvärtom, det är svårt att inte tycka om honom.

Åkeriet känner till att Marin brukar köra på tok för länge. ”Om och om igen har vi påtalat för honom att det inte är okej”, svarar åkeriet när vi kontaktar dem.

Rybrinks kräver så klart att deras transporter utförs i enlighet med gällande lagar. Det har man säkert påtalat för LKW. LKW har sagt till åkeriet att man vill att deras uppdrag utförs i enlighet med gällande lagar. Och åkeriet har sagt till Marin att köra i enlighet med gällande lagar. Men Marin sitter i den föga avundsvärda situationen att han med arbetstider på cirka 20 timmar per dygn uppbär en lön om cirka 1 000 – 1 200 euro i månaden. Om han skulle följa lagen, hade lönekuvertet sannolikt varit hälften så ”tjockt”.

Detta i sig rättfärdigar inte Marins lagbrott. Däremot pekar det på ett fenomen som Marin i det här numret har fått ge ansikte till, nämligen vår tids moderna slaveri.

Katten på råttan och råttan pårepet och repet på slaktaren och... Den som i slutänden får ta smällen är chauffören, vilket också åkeriet bekräftar i fallet om Marin. Alla andra går skadeslösa ur det hela och fortsätter med ”business as usual” så länge det står fler desperata chaufförer på kö utanför åkeriets dörr och så länge både transportköpare och politiker blundar för den verklighet som råder där ute på våra vägar...


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 Februari 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Beställaransvar, Marin Hristov, Social dumping

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant