Volvo Lastvagnar

Listar alla artiklar taggade med: Volvo Lastvagnar

Nu blir Dynafleet standard även i Volvo FM

Dynafleet, som redan finns i FH- och FMX-modellerna, blir standard även på FM från och med 2013 års modell. Hela det tunga programmet erbjuder därmed Volvos transportinformationssystem.

Hultsteins

Volvokoncernen planerar lansera egenutvecklad motor för naturgas i Nordamerika

Volvokoncernen planerar att lansera en egenutvecklad 13-litersmotor för flytande naturgas (LNG) inom varumärket Volvo på den nordamerikanska marknaden 2014. Genom att använda dieselinsprutning under högt tryck kommer motorn att få avsevärt lägre bränsleförbrukning jämfört med traditionella naturgasmotorer.

Diodhuset

Unga yrkesförare tävlar i Sjöbo på torsdag

Nu på torsdag är det dags för den spännande regionfinalen i transportteknik för unga yrkesförare. Deltagarna kommer från regionens gymnasier med fordonsprogram, inriktning transport.

Prenumeration 2020-09

Prince of the Road

I går fick Volvos Tuvefabrik kungligt besök. Prins Daniel lotsades igenom produktionen av Johan Jinhage, platschef på Tuvefabriken, och Mikael Bratt, Executive Vice President Group Trucks Operations.

Nokian

Inga fler bulgarer i Volvos chassitransporter

I december förra året uppmärksammades Volvos chassitransporter då deras underleverantör, Olsen & Terra Transport Scandinavia AS (till hälften ägt av Helge R. Olsen & Sønn AS) körde lastbilschassier från Volvofabriken i Göteborg till Norge. Volvo Lastvagnar hade bland annat använt sig av bulgariska förare, som enligt LO-Tidningen betalats med bulgariskt minimilön på 1 000 svenska kronor i månaden.

Daf

Volvo den mest populära lastbilen 2011

Många svenska lastbilsköpare hade Volvo som förstahandsval 2011. Detta ledde till en marknadsandel på 44,8 procent över 16 ton och även på den medeltunga sidan (10-16 ton) var Volvo marknadsledare 2011.

Gelins KGK
Social dumpning

LO-Tidningen:

– De utför Volvouppdrag för slavlöner

Du har säkert mött dem på E6. Helt nya Volvolastbilar, ofta i karavan, på väg från fabriken i Göteborg till bland annat Oslo. Men visste du, att bakom ratten sitter förare som tjänar runt 1 000 kronor i månaden för jobbet? Plus traktamente på runt 9 500 kronor. Detta skriver det fackliga organet LO-Tidningen. Med andra ord, det är matpengarna som gör jobbet attraktivt för förarna.

Hultsteins

Chalmers tekniska högskola:

– Bio-DME driver lastbilar lika effektivt som diesel

Lastbilsbränslet bio-DME kan ge klimatneutrala vägtransporter. Bränslet är förnyelsebart, energieffektivt och har låg miljöpåverkan. Dagens dieselmotorer kan också med relativt lätta anpassningar nå samma verkningsgrad med DME som med diesel ? och klara avgaskraven med enklare rening ? visar en ny avhandling.

VBG onspot