Trafikverket

Listar alla artiklar taggade med: Trafikverket

Genrebild. Proffs/arkiv.

Vinterväghållning från förr med dagens teknik?

Your Image Description
Vinterväghållningen, eller kanske mer bristen på densamma, fortsätter att engagera. Inte sällan talas det om att det var ”bättre förr” och att det inte alls är vintrarna det är fel på utan i stället priset Trafikverket vill betala när de upphandlar vägunderhåll. Den här gången kontaktas vi av en person i södra Sverige som har erfarenhet av just det ”bättre förr”. ”Om man arbetade som förr med all den nya teknik som i dag finns att tillgå, hade det kunnat se bättre ut”, säger han. I dag är förlorarna de som behöver använda vägarna.

Bärgaren om E22-kaoset: ”Det tog över ett dygn innan vi fick beställningen”

Your Image Description
Den 3 januari drog kraftiga vindar och snöfall in över stora delar av landet. På E22 mellan Hörby och Kristianstad uppstod milslånga köer och det tog över två dygn innan Europavägen kunde öppnas för trafik. Att köerna uppstod menar Trafikverket berodde på att ett utländskt lastbilsekipage inte kunde ta sig fram i snön och halkan. ”Utländska ekipage med dåliga däck”, har varit en vanligt förekommande förklaring. Men det anser varken trafikpolisen, bärgningsföretaget eller Transportstyrelsen stämmer.
DEBATTARTIKEL

Ett minst sagt märkligt förslag från VTI – förbjud tung lastbilstrafik!

Efter det att drygt 1 000 fordon fastnat på E22 kom ett märkligt förslag från en forskningsledare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Tydligen kan VTI tänka sig att ”…förbjuda tung lastbilstrafik på vissa delsträckor om väderprognoserna ser alldeles för dåliga ut och man vet att det finns risk att man inte hinner komma ut och ploga för att se till att vägarna är lämpliga att köra på.”
"Det är inte vintrarna som blivit värre. Det är Trafikverkets prislapp i upphandlingarna som blivit sämre", säger Marcus Törnblom på Hudikbärgaren. Foto: Privat.

Värre vintrar eller sämre prislapp på Trafikverkets upphandlingar?

Vinterväghållningen i Sverige fortsätter att få massiv kritik år efter år. Det handlar om för sena åtgärder eller ibland inga alls eller i vart fall otillräckliga. Trafikverket håller inte med om bilden av ”kaos och katastrof som målas upp. ”Varför ska min familj behöva vara så oroliga för att jag inte ska komma hem på grund av dålig vinterväghållning”, frågar sig chauffören Tommy Johansson från Skellefteå.
DEBATTARTIKEL

Varför räknas inte arbetsmiljön på våra vägar – Trafikverket?

Alla har vi kunnat konstatera att 2023 ser ut att bli ett mörkt år vad gäller arbetsrelaterade dödsolyckor. En av de senaste, där fem personer omkom när en bygghiss i Ursvik i Sundbyberg rasade 20 meter var givetvis fruktansvärd. Det är en djup tragedi för alla parter och våra tankar går till alla anhöriga.
Vi noterar dock att situationen på landets vägar inte ges något större utrymme i debatten om dödade och skadade yrkesförare.
- Många fina bilder med bygghjälmar och man kan lova väldigt mycket som politiker om stora investeringar som man vet att man inte kommer att stå till svars för när kostnaderna stiger cirka 10-15 år fram i tiden, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen.

Riksrevisionen ger svidande kritik åt infrastrukturplaneringen

- Vi hoppas att regeringen lyssnar och tar till sig av Riksrevisionens slutsatser och förslag. Det faktum att liggande infrastrukturplan har en så svag samhällsekonomisk lönsamhet och att så många samhällsekonomiskt lönsamma projekt hamnade utanför planen borde få alla som anser att skattebetalarnas pengar ska hanteras med varsamhet att dra öronen åt sig, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen med anledning av Riksrevisionens granskning av infrastrukturplaneringen som presenterades idag.