Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Listar alla artiklar taggade med: Trafiksäkerhet
Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.
Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.
Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.
Strax efter klockan 21.00 i torsdags, den 31 maj, stoppas ett estniskt trailerekipage av polisen vid Öresundsbron i Malmö. Ekipaget är på väg från Danmark till Finland. Föraren blåser positivt i polisens sållningsinstrument och tas med för bevisprov. Där konstateras grovt rattfylleri. Men, föraren är inte dömd ? än.
Åkeriägaren har dock en oplockad gås med föraren, som internt kommer att ställas till svars för tilltaget. Något som verkar kunna bli en dyr affär för föraren.
Ett ekipage belades med två klampar. Föraren och åkeriet fick sammanlagt betala 41 500 i böter och förskott på sanktionsavgift. Det blev resultatet av en rutinmässig kontroll, utförd av trafikpolisen i Västerås under onsdagen.
Trailerägaren, Samskip van Dieren, som återigen står i det föga avundsvärda rampljuset, menar att luddiga regler är ?roten till det onda?.
"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.
I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.
Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.
För första gången tillåter två oberoende fordonstillverkare att deras bilar och lastbilar delar trafikinformation i realtid för att undvika faror. Det är Volvo Trucks och Volvo Cars som gör gemensam sak för trafiksäkerheten.
I tisdags vinkas ett trailerekipage registrerat i Litauen rutinmässigt in för kontroll vid Långeberga i Helsingborg. När föraren blåser i polisens sållningsinstrument, ger det positivt utslag.
- Det visar sig att föraren har 0,96 promille, berättar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson.