M Sverige välkomnar höjda ”traktorböter” Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler. Det menar M Sverige.
M Sverige: ”Föräldraansvar när utbildningen brister” En stor mängd 15-åringar rör sig i trafiken med moped, mopedbil eller A-traktor. Det ökar deras möjligheter och friheter men är förenat med risker. ”Förarutbildningen är inte tillräcklig för att unga ska kunna färdas säkert i trafiken. Därför måste föräldrar ta en mer aktiv roll i deras utbildning”, säger Heléne Lilja, Riksförbundet M Sverige.
Nya problem med skrotningspremien Krångel med mottagningsbeviset gör att ännu färre lyckas ta del av skrotningspremien trots att bilägaren gjort rätt. Mer än var tionde blir utan pengar och nu menar M Sverige att reglerna behöver ses.
M Sverige: ”Manuellt körkort ger fler jobbchanser” Unga som ger sig ut i trafiken kommer att klara sig med ett automatkörkort, men det finns fler jobbchanser för den som tar körkort för manuell växellåda.
Gig-transporter utan körkort – en trafikfara som ska bort Gig-ekonomin har snabbt vuxit och revolutionerat hur vi ser på arbete och tjänster. För många innebär den flexibilitet och nya möjligheter, men det finns en allvarlig baksida. Transporter utförda av förare utan körkort är en fara för alla som vistas på arbetsplatsen Vägen samt bidrar till en osund konkurrens.
M Sverige: ”Stoppa rattsurfandet nu” Den 1 februari fyller förbudet mot att använda handhållen mobiltelefon under bilkörning, rattsurflagen, sju år. Trots det ökar ständigt antalet rattsurfare. ”Det är dags att sända en tydlig signal. Rattsurfning har ingen plats i trafiken”, säger M Sverige som vill se fler kontroller och högre böter.
M Sverige: Färre dödsolyckor men längre från målet för nollvisionen Enligt Transportstyrelsen miste 210 personer livet i trafiken under 2024. Det är färre än året innan och är fortfarande lägre än åren innan pandemin. Transportstyrelsen hänvisar det bättre resultatet till att hastigheterna blivit lägre på vägarna. Men målet för Nollvisionen, att ingen ska omkomma i trafiken, är en halvering av dödssiffrorna till år 2030. Det skulle innebära 133 omkomna.
Var tredje trafikant slarvar med att använda körriktningsvisare – ”ett miljömässigt bottennapp” En undersökning genomförd av Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar visar att 32 procent av trafikanterna inte använder körriktningsvisare på korrekt sätt eller inte alls. - Det är inte endast irriterande – det är även ett miljömässigt bottennapp i det fall medtrafikanten inte korsar min färdväg utan istället svänger ut ur till exempel en rondell innan de passerar mig, säger en chaufför som Proffs har talat med.
M Sverige kräver hårdare tag mot undermåliga fortbildare Transportstyrelsens granskning av fortbildningen för yrkesförare, som presenterades i en delrapport den 5 december, visar på omfattande och allvarliga brister i utbildningens kvalitet. Detta är djupt oroväckande och en direkt risk för trafiksäkerheten, säger Riksförbundet M Sverige.
Stockholm överklagar pausad miljözon klass 3 Länsstyrelsen pausade införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad i väntan på rättslig prövning. Nu överklagar staden beslutet till Transportstyrelsen.