Länsplanerna är vägen fram för mittseparering För att minska antalet frontalkrockar måste fler vägar mittsepareras och för det krävs ännu större satsningar på länsplanerna.
Stängda kontrollplatser påverkar trafiksäkerheten I början av juni rapporterades att fler av polisens kontrollplatser förses med bommar. Det påverkar yrkesförare negativt och ökar riskmomenten för samtliga bilister. Samtidigt vill inte poliserna, när de arbetar på kontrollplatserna, trampa i avföring efter att ”snuskiga” lastbilschaufförer uträttat sina behov på platsen – i stället för i kringliggande natur.
M Sverige: Euro NCAP:s ”pekskärmskrav” är ett steg i rätt riktning Allt fler funktioner i moderna bilar kräver att föraren använder pekskärm – något som visat sig vara betydligt mer distraherande än traditionella knappar. Nu vill Euro NCAP skärpa kraven inför 2026, men fler studier behövs för att verkligen få biltillverkarna att tänka om. Något som M Sverige tycker är bra.
Kritik mot villkorad skrotningspremie: ”Noll miljönytta” Trots hundratals miljoner i statliga medel har regeringens skrotningspremie inte nått fram till bilägarna. Enligt Riksförbundet M Sverige beror det på krångliga villkor som gör stödet i stort sett oanvändbart. Förbundet kräver nu att premien blir villkorslös – annars riskerar ännu en halv miljard att gå tillbaka till statskassan utan miljönytta.
Högerregeln – tänk tvärtom Högerregeln är en grundläggande princip för vägtrafikens flöde och tillgänglighet. Samtidigt något som ofta glöms bort. Riksförbundet M Sverige synar regelverket i sömmarna och ger råd.
M Sverige: ”Klimatnytta att byta äldre bilar till nyare oavsett drivmedel” I helgen samlades Riksförbundet M Sverige till kongress och antog då följande uttalande: ”Riksförbundet ser att Sverige tappar fart på vägen mot nollvisionen. Trots att färre dog i trafiken under 2024 håller vi inte rätt tempo i nedgången för att nå etappmålet 2030. Mötesolyckor är fortfarande en olyckstyp med mycket hög dödlighet, därför måste fler av de svenska vägarna mötessepareras. Det är för få mil per år som får denna avgörande säkerhetsåtgärd.”
Transportstyrelsen måste reparera förtroendet Turerna kring hur Transportstyrelsen får tillgång till och bedömer PEth-tester visar på en grundläggande misstro gentemot befolkningen. Utan konstaterad medicinsk diagnos har människor blivit av med sina körkort efter läkarkontakter som kan ha handlat om andra saker än deras alkoholvanor.
Nationella potthålsveckan 1–7 maj Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
Smitning från viltolycka räknas som jaktbrott I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. ”När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar”, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
”Bygg inte infrastruktur med påminnelseavgifter” Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel. ”Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög”, säger M Sverige.