Liberalerna

Listar alla artiklar taggade med: Liberalerna

Storsatsning för fler godstransporter på järnväg

För att fortsätta bidra till en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg, föreslår regeringen att miljökompensationen förlängs och vidareutvecklas. Det innebär att 400 miljoner kronor årligen avsätts mellan 2021–2025. Regeringens förslag bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Gelins KGK

Regeringen ökar tempot – högre inblandning av förnybart i drivmedel

Bränslebytet är ett av regeringens viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser och nå Sveriges klimatmål. Regeringen avser att fatta beslut om att förstärka bränslebytet genom successivt ökade reduktionsnivåer i reduktionsplikten fram till 2030 med en kontrollstation 2022 samt införa en reduktionsplikt för flyget. Regeringens förslag bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Daf

Liberalernas EU-kandidat Karin Karlsbo:

”Positiva till längre och tyngre lastbilar i internationell trafik”

Söndagen den 26 maj är det val till Europaparlamentet, EU-val, i Sverige. I valet väljer medborgarna i EU:s medlemsländer vilka som ska representera dem i parlamentet de kommande fem åren. Vi har kontaktat samtliga riksdagspartier i Sverige för att ta reda på vem som kommer att ”fronta” partiet i EU, i de frågor som rör vägtransportbranschen. I vår artikelserie ”EU-valet 2019” presenterar vi kandidaterna. I den här artikeln träffar du Karin Karlsbo (L).
Hultsteins

Jasenko Selimovic (L):

Politiskt haveri när utstationeringsdirektivet stramas åt

Europaparlamentet i Strasbourg röstade på tisdagen för att minska den fria rörligheten inom EU. Beslutet innebär att EU nu ytterligare kringskär möjligheten för löntagare att arbeta i andra medlemsländer. Den liberala gruppen i parlamentet, ALDE, röstade emot förslaget, skriver Jasenko Selimovic (L) i ett pressmeddelande.

Nokian
DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

Svenska transporter ska gå ihop

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen ? Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

Daf

Fler i arbete med Uberpop, menar Sundin (L) ? men...

Kan man jobba som ”samåkare”?

Politiken har varit senfärdig och det är pinsamt att Sverige tror man kan förbjuda framtiden. Uberpop gör det lättare för människor, inte minst nyanlända, att komma in på arbetsmarknaden. Mentaliteten från industrisamhället lyser igenom trots regeringens tal om delningsekonomi.

Gelins KGK