Infrastrukturminister

Listar alla artiklar taggade med: Infrastrukturminister

Inte ett enda domstolsärende efter ”skärpt beställaransvar”

Det så kallade beställaransvaret skärptes i juli 2018. Tanken med skärpningen var att ställa högre krav på den som beställer transporter, att denne skulle ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Drygt 1,5 år senare syns inte ett spår av det som skulle hjälpa till att ”skapa ordning och reda” på landets vägar. Detta menar sverigedemokraten Thomas Morell är ”anmärkningsvärt”.
VBG onspot

Regeringen höjer ambitionsnivån i trafiksäkerhetsarbetet

Regeringen höjer ambitionen för arbetet med trafiksäkerhet genom att besluta om ett nytt delmål för omkomna och skadade i trafiken. Det nya målet innehåller bland annat en halvering av antalet omkomna i trafiken till 2030.
VBG onspot

Ökat samarbete med Finland inom transportområdet

Regeringen vill säkerställa att samhällsviktiga transporter mellan Sverige och Finland ska fungera i alla lägen. Därför tas nu ytterligare steg för att öka samarbetet med Finland gällande krisberedskap och det civila försvaret inom transportområdet.
Hultsteins

Nej till 50 motioner om yrkestrafik och taxi

Riksdagen sade den 5 februari nej till cirka 50 motioner från den allmänna motionstiden 2019 om yrkestrafik och taxi (TU6). Anledningen är bland annat att arbete redan pågår med det så kallade mobilitetspaketet samt med en utredning om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg.
Åkaren i Sverige

Bergheden (M) ställer fråga till Eneroth (S) om ”klampning på riktigt”

Riksdagsledamoten Sten Bergheden (M) har i många år synts och hörts bland annat i frågor om vägtransporter. När frågan om klampning var som hetast i början av 2010-talet var han en av förespråkarna som ville ta krafttag mot transportfuskarna. Och nu lyfter han åter frågan om klampning i en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Aspök

Jens Holm (V) vill öka viktgränsen för B-behörighet – för miljöns skull

Jens Holm, (V), ordförande i Trafikutskottet, frågar Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om vilka initiativ han tänker ta för ett genomförande av direktiv 2018/645 för att möjliggöra för förare att med B-körkort få framföra lätta lastbilar med en vikt på upp till 4,25 ton, under förutsättning att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel.
VBG onspot

Debatt mellan Thomas Morell (SD) och Mikael Damberg (s)

Riksdagsledamot Thomas Morell (SD) som även sitter i Trafikutskottet, har ställt flera frågor till inrikesminister Mikael Damberg (s) om bland annat vilka åtgärder han ämnar vidta för att rikta polisiära resurser i kampen mot kriminalitet på våra vägar och därmed höja yrkesförarnas trygghet. Igår möttes de i en debatt i riksdagshuset då även cabotagemiljonerna togs upp.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Det är statens skyldighet att straffa kriminella – inte åkeriägarnas”

I veckan fick jag svar av infrastrukturminister Tomas Eneroth och inrikesminister Mikael Damberg. Svaren har kommenterats av tidningen Proffs i en artikel.
Jag har själv svårt att avhålla mig från att kommentera svaren, låt mig därför ta det i tur och ordning.
VBG onspot

Interpellation av Thomas Morell (SD) lyfter epilepsidrabbade chaufförers situation

Under det här året har vi publicerat ett stort antal artiklar om yrkesförare som mist sina tyngre behörigheter på grund av att Transportstyrelsen ändrat sin tillämpning av de medicinska kraven för tyngre behörigheter. Thomas Morell tar upp detta i en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (s).
Aspök

Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”

Dagens pressträff som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till handlade om hur han och regeringen vill jobba för att stävja fusket i vägtransportbranschen. Att regeringen har insett problemet gläder riksdagsledamoten Thomas Morell, men han anser att tidsperspektivet är fel. ”Vi har i dagsläget en ohållbar situation på våra vägar och åtgärder behövs snarast”, skriver han i sin debattartikel:
Mabi_2020-02