![DB Schenker ser sina helelektriska HCT-ekipage som en milstolpe för hållbara transporter och man var först i världen med att presentera ett sådant ekipage. Foto: DB Schenker.](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2023/10/231018-HCT-foto-DB-Schenker-490x275.jpeg)
High Capacity Transport
Listar alla artiklar taggade med: High Capacity Transport
![DB Schenker ser sina helelektriska HCT-ekipage som en milstolpe för hållbara transporter och man var först i världen med att presentera ett sådant ekipage. Foto: DB Schenker.](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2023/10/231018-HCT-foto-DB-Schenker-490x275.jpeg)
![Fotograf: Volvo Lastvagnar AB](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/74_tonstransporter_160311.png)
74-tonstransporter rullar nu för Höganäs AB
Bengt Fransson, Chaufför: ?Kan bli trångt?
750 hästar, 22,7 meter lång och får väga 74 ton, så ser ekipaget ut som ska rulla mellan Höganäs AB och hamnen i Helsingborg under en testperiod. Målet är att minska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med mer än 35 procent genom att öka lastmängden per fordon. För att uppnå detta, krävs längre och tyngre fordon.
![Fotograf: www.algunsakeri.se](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2020/01/superekipage_160308.1200-490x258.png)
Vos Logistics ”superekipage” kördes olagligt
Scanias Transportlaboratorium har sedan den 1 juli 2014 kört med fordonskombinationer på nästan 32 meter. Sedan årsskiftet körs ett likadant ekipage i ett projekt med Vos Logistics-profilerade fordon, där AlGuns Åkeri AB står för dragbil och förare. Tills nu. Vos Logistics ekipage håller sig nämligen inte inom ramen för föreskriften som medger de extra långa kombinationerna ? och i Helsingborg fick projektet därför ses som avslutat. Åtminstone för tillfället.