Förnyelsebar Energi

Listar alla artiklar taggade med: Förnyelsebar Energi

    CO2-utsläppen från diesel ökar kraftigt vid nyår. Protos har ambition att minska sina utsläpp och tar hjälp av CarbonLoop från Energifabriken.

Sänkt reduktionsplikt kräver nya lösningar

När reduktionsplikten sänks den 1 januari 2024 till EU:s miniminivå ökar koldioxidutsläppen från Sveriges transporter och det blir i ett slag svårare för många företag att nå sina klimatmål. Till dem hör livsmedelsföretaget Protos, som möter utmaningen med hjälp av den nya tjänsten CarbonLoop. Tjänsten knyter samman företag med betalningsvilja för förnybart drivmedel med dem som har tillgång till det, genom att låta en part betala för klimatnyttan och en annan part köra på det förnybara drivmedlet.
  Att ställa klimatsmarta krav i upphandlingar kan vara utmanande.

Samarbete – ett verktyg för att skapa en klimatneutral bygg- och anläggningssektor

Bygg- och anläggningsbranschen har en stor roll att spela i Sveriges klimatomställning. Enligt branschorganisationen Byggföretagen står branschen för en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Med en målsättning att nå nettonoll till 2045 ställs höga krav på byggbranschen att utvecklas och genomföra fler hållbara byggprojekt. Ett verktyg är samarbetet mellan scania och Neste som har utvecklat ett digitalt verktyg som gör det möjligt för företag att följa upp om fordonsflottan kör på förnybara drivmedel.
"Om ett företag, en politiker eller någon annan ska vara trovärdig måste man också våga stå för sin hållning", säger Karin Svensson-Smith (MP). Foto: Karin Svensson-Smith.

Karin Svensson-Smith om ICA:s uppmaning:

”Trovärdighet är att våga stå för sin hållning”

Kostnaderna för omställningen till fossilfria transporter har, inte minst på grund av kriget i Ukraina, rakat i höjden. Samtidigt har Sverige den högsta reduktionsplikten på diesel inom EU. Medan exempelvis det tyska miljöpartiet arbetar för fossilfria drivmedel, har Sverige satt ribban hlgre och vill ha förnyelsebara drivmedel. När stora företag som ICA inte längre menar det är ekonomiskt hållbart att kräva HVO100 i alla sina transporter, vad sänder det för signaler frågar vi Karins Svensson-Smith (MP).