En Riktig Chaufförspodd

Listar alla artiklar taggade med: En Riktig Chaufförspodd

PODD: Så ser era nya kollegor på sin framtid i vägtransportbranschen

I Sverige – och i hela Europa för den delen – råder chaufförsbrist. Vi har hört det många gånger. Men varför är det så svårt att rekrytera nya förare? Innebär det att landets alla transportgymnasium gapar tomma – och att skolans personal ränner runt på stan med flygblad för att locka till sig elever?

NYTT PODDAVSNITT: Därför lägger sig djurrättsaktivisterna framför lastbilarna

I En Riktig Chaufförspodd den här gången har vi träffat djurrättsaktivisten Martin Smedjeback. På andra sidan bordet sitter LRF:s Henrik Sporrong Esbjörnsson och EU-parlamentarikern Peter Lundgren, som bland annat är skuggrapportör i djurskyddsfrågor i Bryssel.

Regeringen backar om gasbilar – ska fortfarande vara miljöbilar

Regeringen kommer inte gå vidare med det remitterade förslaget om förändrad miljöbilsdefinition. Det är beskedet efter avslutad remissrunda, tillsammans med redan aviserade förändringar i budgeten av klimatbonus- och miljöbilsdefinitionen. Därmed kommer gasbilar fortsatt kunna upphandlas av statliga myndigheter.

S och SD möts i En RIKTIG Chaufförspodd

Johan Danielsson (S) och Peter Lundgren (SD) arbetar som EU-parlamentariker. Kända namn för många i transportbranschen och två riktigt starka namn för ett sundare klimat i åkerinäringen.
Politiskt sett står de långt ifrån varandra - men hur olika (eller lika) tänker de?
Johan och Peter har gästat En RIKTIG Chaufförspodd.

Har du frågor till Danielsson och Lundgren?

Inom kort sätter vi oss ner med EU-parlamentarikerna Johan Danielsson (S) och Peter Lundgren (SD) för att spela in nästa avsnitt av ”En Riktig Chaufförspodd”. Nu har du chansen att få svar på dina frågor!

Så tar du dig fram i ”försäkringsdjungeln”!

I månadens avsnitt av En Riktig Chaufförspodd diskuterar vi något som alla behöver men som troligtvis många tycker är både krångligt och dyrt. Men om man inte sätter sig in i vad det egentligen är man köper, kan det bli betydligt dyrare.

Forskning visar: ”Felaktig bild av trafikpolisen gynnar ansvariga politiker”

Många är tacksamma för arbetet som trafikpolisen i Sverige gör för vägtransportbranschen och ser gärna att de får effektivare verktyg för att ”sätta åt buset”. Trafiksäkerheten och Nollvisionen är högst beroende av en fungerande kontrollverksamhet, liksom konkurrenssituationen inom näringen. Trots det, blir trafikpolisens verksamhet i mångt å mycket styvmoderligt behandlad, inte minst av cheferna i den egna myndigheten.
I det här avsnittet tar vi upp en forskningsrapport som ställer fakta mot den bild som Polismyndigheten själv vill ska synas utåt.

”Det finns inget mer vi kan ta fram”, sa forskaren

Flera i vägtransportbranschen har länge, på olika sätt, uttryckt såväl sin uppgivenhet som sin frustration över att många delar av näringen inte mår bra. Vi har i redaktionella texter försökt att med alla medel belysa missförhållandena som råder. På senare tid har vi dessutom, i vår nya mediekanal ”En Riktig Chaufförspodd, tagit upp problematiken och försökt sätta fingret på orsaken till att det ser ut som det gör. Runt midsommar gör vi ytterligare ett försök.

PODD: Därför friades DSV från brott mot beställaransvaret

Ett luddigt EU-direktiv i kombination med avsaknad av tillämpningsföreskrifter i Sverige har bäddat för oordning och oreda i vägtransportbranschen, stick i stäv med ministrarnas uttalade mål att skapa ordning och reda. Den friande hovrättsdomen mot DSV Road AB, som misstänktes för brott mot beställaransvaret, är ett exempel på vad som sker när politik och lagstiftning inte går hand i hand.

PODD: Vad betyder trafikpolisen för de seriösa i vägtransportbranschen?

Kan man lita på en politiker? Är vi lika inför lagen? Är 36 timmars klampning tillräckligt?
Lyssna på det första ”skarpa” avsnittet i Proffs nya kanal, En Riktig Chaufförspodd”.