KGT Trafik AB i Hässleholm tog idag emot tio nyinköpta Volvo FH 500. Affären är gjord via den lokala återförsäljaren, Göinge Bil.

Listar alla artiklar taggade med: Ekonomi
KGT Trafik AB i Hässleholm tog idag emot tio nyinköpta Volvo FH 500. Affären är gjord via den lokala återförsäljaren, Göinge Bil.
Bring i Sverige har en lastvagnsflotta på över 300 tunga lastbilar. Nu investerar man i 52 nya Volvobilar som kommer att köras på HVO. HVO fungerar som vanlig diesel och minskar CO2-utsläppen med upp till 90 procent, vilket är tänkt att göra Brings vägtransporter "grönare".
Mercedes-Benz Trucks har fått sin historiskt största order i östra Europa. 1 000 Mercedes-Benz Actros dragbilar med Euro 6-motorer (OM 471), går till Litauen.
Scania har tecknat sitt största leveransavtal i Europa någonsin. Det brittiska transportbolaget Eddie Stobart Limited och samhörande bolag, inklusive A.W Jenkinson Forestry Products, har beställt drygt 2 000 lastbilar.
Berg Kapell ska bygga och leverera 22 kapellskåp åt Sandahls Goods & Parcel. Sandahls har bland annat Schenker som uppdragsgivare och är ett av Sveriges största åkerier.
Påbyggarföretaget Joab går starkt och sätter omsättningsrekord till över en halv miljard i år. Man behöver därför öka kapaciteten och gör nu sin största satsning någonsin och investerar 50 miljoner i utökad monteringskapacitet.
Svensk åkerinäring har inte likvärdiga konkurrensvillkor jämfört med utländska transportföretag när det gäller godstransporter på väg. Löne- och bränslekostnaderna, som är upp till två tredjedelar av näringslivets transportkostnader, är högre eller betydligt högre för svenska företag jämfört med i stort sett alla konkurrerande länder. Konsekvensen blir att jobben hamnar utomlands. Regeringen bör besluta om en sänkning så att dieselpriset motsvarar EU:s mininivå. Det leder, till skillnad från idag, till en bra kontroll över vilka drivmedel som säljs och används, och ökad konkurrenskraft för svenska åkerier.
Detta skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.
Från och med 1 juli i år, inför Norge minimilön för chaufförer som kör gods på väg. Det kommer att bli kännbart, menar utländska transportörer varav flera befarar att det kan få en negativ inverkan även på svenskt näringsliv då regelverket uppvisar oklarheter om hur de ska tolkas.
En webbaserad tjänst som gör transporter både smidigare och snabbare, kan det var något? Det tycker LUP Technologies AB som står bakom webbtjänsten lupnr.se, som har potential att sänka fraktkostnaderna med upp till 20 procent.
Åkerinäringen är tillsammans med påbyggnadsbranschen tydlig. Bättre framkomlighet och förkortade restider är en förutsättning för utveckling av näringsliv och kommuner och därmed tillväxt. Vi lyfter fram ett antal intressanta synpunkter på förbättringsförslag, för att uppnå ett bättre vägnät i nedre Norrlands inland, framförallt en framkomligare riksväg 83/84. Övergripande eftersträvas en väg som inte bara underlättar för tung trafik, utan för alla trafikslag. Ett transportsystem som gynnar den lokala utvecklingen är livsviktig även för åkerinäringen, eftersom den är beroende av ett stabilt och helst växande kundunderlag.