Chalmers

Listar alla artiklar taggade med: Chalmers

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.
Hultsteins

Radiostyrd lastbil visar framtidens smarta hamnlogistik

Tid är pengar. Att slippa väntetider och skapa optimala flöden in och ut ur våra hamnar, har länge varit en dröm för alla inblandade parter. Med Chalmers-projektet DREAMIT kan drömmen bli verklighet. Resultaten är lovande, säger projektledaren Stefan Jacobsson som medverkar i framtidssatsningen Future Lounge på Logistik & Transport, den 5-6 november på Svenska Mässan.
Daf

Glöm saltet – nu ska vägar halkbekämpas med solenergi

Lagrad solenergi kan i framtiden bidra till att utsatta vägpartier är framkomliga och säkra. I Östersund är nu en testbana färdig, där miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan ersätta sandning och saltning.

Gelins KGK

Djurisk Volvo deltar i universitetstävling

Forskare på Chalmers låter sig inspireras av evolutionens biologiska motsvarigheter i utvecklingen av en förarlös lastbil. Den första publika demonstrationen sker på en holländsk motorväg den 28 maj. Då deltar lastbilen i en tävling för autonoma fordon, inom ramen för EU-projektet The Grand Cooperative Driving Challenge.

Daf

Här tar robotar och drönare hand om soptömningen

Studenter från tre universitet samarbetade med Volvokoncernen och renhållningsföretaget Renova. Resultatet är en robot som automatiskt hämtar och tömmer sopkärl. En drönare på taket på sopbilen scannar av området från luften och hjälper roboten att hitta tunnorna.

VBG onspot

Chalmers:

Långa lastbilar inblandade i färre svåra olyckor än korta

Lastbilar med en totallängd mellan 18,76 och 25,25 meter är mer miljövänliga än kortare "europeiska" lastbilar. Forskning vid Chalmers visar nu att de också är minst lika säkra i trafiken. I Sverige pågår försök med ännu längre lastbilar.

Prenumeration 2020-09

Chalmers tekniska högskola:

– Bio-DME driver lastbilar lika effektivt som diesel

Lastbilsbränslet bio-DME kan ge klimatneutrala vägtransporter. Bränslet är förnyelsebart, energieffektivt och har låg miljöpåverkan. Dagens dieselmotorer kan också med relativt lätta anpassningar nå samma verkningsgrad med DME som med diesel ? och klara avgaskraven med enklare rening ? visar en ny avhandling.

Daf